اخبار استانهااخبار صنعت و معدن و تجارتتوسعه تجارت

گزارش ایلنا از دلایل عقب ماندگی فارس در توسعه اقتصادی؛

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت استان فارس:

جدا کردن بخش بازرگانی از صنعت سال‌هاست که به اقتصاد کشور زیان وارد کرده است /قهرمان تولید « گندم » امروز گدایی آب می‌کند.

جدا کردن بخش بازرگانی از صنعت سال‌هاست که به اقتصاد کشور زیان وارد کرده است؛ از همین رو است که هیچ کارخانه مصادره ای دیگر به چرخه تولید برنگشته است.

به گزارش روابط عمومی خانه صمت فارس ،به نقل از خبرنگار ایلنا، سیاست‌گذاری‌های نادرست در اقتصاد کشور طی این سال‌ها ضربات متعددی را به بخش‌های مختلف وارد کرده است و اگر امروز به دنبال احیای آن هستیم هم انرژی و هم منابع مالی و معنوی زیادی را باید صرف کنیم، تازه اگر با صرف اینها بتوانیم منابع از دست رفته را احیاء کرد.

سئوال اساسی این است که در این سال‌ها آیا رکوردار تولید گندم، برنج و دیگر محصولات کشاورزی شدن یک دستاورد بزرگ اقتصادی است؟ درحالی‌که همه می‌دانیم در زمینه تولید محصولات کشاورزی بیشترین میزان آب را هدر داده‌ایم.

درحالی‌که کشورها در حال قدم گذاشتن در مسیر صنایعی هستند که نیازمند حداقلی سوخت‌های فسیلی باشد، عموم صنایع ما از فقر تکنولوژی رنج می‌برند.

ما دارای بزرگ‌ترین منابع  معدنی و سنگ‌های تزئینی در دنیا هستیم، اما سهم ما از بازارهای جهانی زیر یک درصد است. همین سنگ‌ها وقتی به کشورهای دیگر صادر می‌شود و فرآوری‌های لازم روی آنها صورت می‌گیرد ارزش چندبرابری پیدا کرده و سهم بزرگی در اقتصاد سایر کشورها ایجاد می‌کنند.

رئیس خانه صمت استان فارس با اشاره به اینکه فارس یک استان صنعتی نیست و اصرار به صنعتی شدن جز هزینه چیزی به جامعه تحمیل نخواهد کرد، می‌گوید: اگر در فارس به دنبال آن هستیم که از قافله صنعتی شدن عقب نمانیم باید تنها 30 درصد انرژی را در حوزه صنعت صرف کنیم اما نباید فکر کنیم 100 درصد صنعتی هستیم.

​سهراب شرفی با طرح این سئوال که چرا استان فارس با وجود اینکه در حوزه گردشگری و پزشکی شهرت جهانی است سرمایه‌گذاری مطلوبی در آن صورت نگرفته است؟ تصریح می‌کند: در طول این چهل سال یک بیمارستان دولتی در فارس ساخته نشده اما 62 شهرک صنعتی در فارس ساخته‌ایم که بخش بیشتر آن جنگل است و تنها یک سوله در آن وجود دارد؛ حتی یک کلنگ هم در آنها زده نشده است.

وجود بیش از 2 هزار قطعه زمین از کار افتاده در شهرک‌های صنعتی فارس

شرفی ادامه می دهد: در حال حاضر  بیش از 2 هزار قطعه زمین از کار افتاده و بلا استفاده در  شهرک‌های صنعتی فارس وجود دارد؛ که تاوان این هدر رفت سرمایه راوقتی درست برنامه ریزی نمی شود و سوء مدیریت رخ می دهد،  جامعه می دهد .

رئیس خانه صمت استان فارس با بیان اینکه مصرف کردن منابع و هدایت کردن آن به یک زمین بدون کاربری اتلاف منابع است، عنوان می کند : رفتن به سمت ایجاد شهرک‌های صنعتی به صرف کلنگ زنی، شعار و آمار معلولیت ایجاد می‌کند؛ ورشکسته به وجود می‌آید بعد از آن به جای جنگیدن با علت با معلول می‌جنگیم.

وی با طرح پرسش دیگری که چرا در حال از دست دادن قطب پزشکی هستیم و بیماران فارس به سمت استان یزد سوئیچ می شوند؟، یادآور می شود: وضعیت بیمارستان‌های شیراز به گونه‌ای است که نمی‌توان توریست حوزه سلامت را به این شهر کشاند؛ یک دپارتمان سوختگی و مدرن نداریم و آنچه هست با تکنولوژی بیست سال پیش انجام می‌گیرد.

پایانه تفکری بسیاری از مدیران باید تغییر کند

رئیس خانه صمت استان فارس معتقد است: در ساختار اقتصاد باید تحول ایجاد شود و پایانه تفکری بسیاری از مدیران باید تغییر کند.

وی می‌گوید: اگر بخواهیم مطابق ریل گذاری گذشته روی همان مسیر حرکت کنیم روز به روز حاشیه نشینی و مهاجرت در شهرها افزایش پیدا می کند.

شرفی دیپلماسی اقتصادی کشور در گذشته  را ضعیف توصیف می کند و ادامه می دهد: به دلیل نبود بازار کالا 80 درصد کارخانه های فارس با ظرفیت 20 درصد کار می‌کنند و مازاد تولید به اندازه 3 کشور داریم؛ وقتی دروازه‌ها به روی کشور بسته شده است و نمی توانیم کالا صادر کنیم طبیعی است که کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه هیچ کجای دنیا ایجاد کارخانه را 100 درصد بر مبنای مصرف داخل پایه‌گذاری نمی‌کنند، می افزاید: در ایران 99 درصد کارخانه‌هایی که کلنگ‌زنی شده‌اند افکارشان برمبنای مصرف داخل پایه‌گذاری شده که نمونه آن خودروسازی کشور است.

 

کالاها برگشت می‌خورند چون با سلیقه خودمان و صنعتگر تولید می شود

رئیس خانه صمت استان فارس در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به مشکلات حوزه منابع آبی و محصولات کشاورزی استان اشاره می کند و می گوید: آب حیات‌مان را صرف کردیم ؛ برای اینکه به دنیا ثابت کنیم روی پای خودمان ایستاده‌ایم؛ 2هزار لیتر آب صرف یک کیلو هندوانه می کنیم تا آن را صادر کنیم.

وی اضافه می‌کند: محصولاتی را هم که صادر می‌کنیم به دلیل عدم برنامه‌ریزی جهادکشاورزی و بی برنامگی در مصرف سموم برگشت می خورند؛ سیب زمینی کشور از تاجیکستان مرجوع می شود و روسیه کالاهای مان را معدوم می کند.

شرفی با بیان اینکه در طول چهل سال گذشته به سمت صنعتی شدن حرکت کرده‌ایم به این نیت که در 30 سال   آینده جوانان دغدغه کار نداشته باشند و تولیدات افزایش پیدا کند؛ اما چه شد، تصریح می کند: دلیل اینکه بخش بازرگانی کشور در بازارهای هدف مورد توجه قرار نمی گیرد تولید کالا با سلیقه خودمان و صنعتگر است؛ امروز اگر کالاهای مان از دنیا بازگشت داده می شود و یا با کمترین قیمت فروش می رود به دلیل عدم انطباق مدل، دیزاین، رنگ و کیفیت آن است که مورد سلیقه و علایق کشورهای دیگر نیست.

او ادامه می دهد: امروز دیگر نیازی نیست به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم چرا که به اندازه کافی کارخانجات صنعتی داریم اما بازار نداریم؛ نیازی نیست به سمت تولید محصولات کشاورزی برویم چرا که بازار آن را هم از دست داده ایم و منابعی برای رفتن به سمت آن نداریم.

«قهرمان» تولید گندم امروز گدایی آب می کند

رئیس خانه صمت استان فارس  می گوید: اگر طی این سال‌ها «قهرمان» تولید گندم در کشور بوده‌ایم امروز گدایی آب می‌کنیم؛ دولت باید محصولات کشاورزی را فقط کالاهای استراتژیک آن هم در زمین های درجه یک و درجه دو از نظر کیفیت بهره وری مشروط کند و کاشت  در اراضی دیگر به کلی ممنوع شود .

شرفی با بیان اینکه امروز باید شجاعت تغییر در تفکرات  خودمان را داشته باشیم و از کشاورزی به شکل کنونی، دل بکنیم و به سمت استفاده از ظرفیت معادن باشیم، می افزاید: معادن در ایران یک ظرفیت تمام نشدنی است؛ پتانسیلی که تاکنون به شکل کامل و دقیق مورد استفاده قرار نگرفته، بلکه تنها محصول خام را استخراج و صادر کرده‌ایم، حال اینکه ایران ظرفیت تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده مواد اصلی تولید را دارد.

او ادامه می دهد: ما فرزندان کشاورزان را در بسترهای دیگر آموزش ندادیم و اصرار داشته ایم که مثل گذشتگان خود کشت غرقابی کار کنند در صورتی که باید آنها را به سمت فرآوری معدنی سوق می دادیم.

شرفی با بیان اینکه در کشور بالغ بر ۷۰ نوع و در فارس بیش از ۳۰ نوع ماده معدنی داریم؛ می گوید: فارس در رتبه بندی مواد معدنی 17 دنیا و 7 کشور است اما در فرآوری مواد معدنی هیچ کاری انجام نداده ایم.

ریل اقتصادی  باید تغییر کند

وی معتقد است در ادوار مختلف راه یافتگان به مجلس به اندازه انگشتان دست اقتصادی نبوده و  نیستند؛ دولت باید ریل اقتصادی را تغییر بدهد و به سمت فرآوری معدن حرکت کند تا بزرگترین فروشنده مواد معدنی در دنیا باشیم.

شرفی می‌گوید: سیاست‌گذاری های گذشته اقتصادی  امروز دیگر جواب نمی‌دهد باید تغییر در نگاه اقتصادی مان به وجود بیاوریم ؛ دیگر نمی‌توان توسعه صنایع و کشاورزی را دنبال کرد؛ باید سیاست‌ها تغییر کند و این تغییر نیازمند تحول و دگرگونی در تفکر و نگاه مدیران و برنامه‌ریزان است.

رئیس خانه صمت استان با اشاره به سخنان استاندار فارس در خصوص تغییر ریل اقتصاد فارس، تصریح می کند: با استاندار فارس هم عقیده‌ام که تغییر ریل اقتصاد فارس از بخش صنعت و کشاورزی به سمت صنایع معدنی، می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات  استان و حتی کشور باشد.

شرفی تأکید کرد که این حرکت، نیازمند یک عزم جدی و پیگیری بوده و باید با برنامه‌ریزی دقیق و بر اساس نظرات کارشناسان و با سرعت اجرایی شود تا شاهد تاثیرات آن باشیم و اگر در مسیر ناهموار قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی اداری، قرار گیرد، قطعا، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه تاکنون حمایت کافی از فعالان بخش معدن هم انجام نشده، گفت: اگر تسهیلات ارزان قیمت در اختیار فعالان این بخش و سرمایه‌گذاران قرار گیرد، به حتم می توان زمینه ایجاد و توسعه صنایع معدنی را در هر نقطه از فارس متناسب با ظرفیت موجود آن منطقه ایجاد کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید