اخبار

استاندار فارس و رئیس مجلس لوکزامبورگ راههای همکاری متقابل را بررسی کردند

در ادامه سفرهای متعدد ماههای اخیر هیات های تجاری و سیاسی خارجی به استان فارس عصر پنجشنبه بیست و چهارم دیماه نیز استاندار فارس و رئیس مجلس لوکزامبورگ طی نشستی دو جانبه در شیراز راههای توسعه همکاری های متقابل را مورد بررسی قرار دادند.

 به گزارش ایرنا، در این دیدار مهندس سید محمد علی افشانی خطاب به مارس دی بارتولومئو رئیس مجلس لوکزامبورگ گفت :استان فارس با 122 هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود پنج میلیون نفر جمعیت و دارا بودن بناهای عظیم تاریخی مانند تخت جمشید، نقش رستم و پاسارگاد، بناهای مذهبی و جاذبه های طبیعی در زمینه گردشگری در سطح کشور رتبه اول را داراست ، طوری که تخت جمشید به عنوان پایتخت قدیمی ایران در این استان قرار دارد و در دوران ایران باستان بخش بزرگی از دنیا از این مرکز مدیریت می شده است.
مهندس افشانی گفت :آرامگاه حافظ و سعدی به عنوان دو تن از بزرگ ترین شاعران ایران که در سطح دنیا به ویژه اروپا شناخته شده هستند و همچنین یکی از بزرگ ترین بناهای مذهبی ایران حرم حضرت شاهچراغ(ع) که سالانه حدود یک میلیون نفر و در برخی سال های چندین میلیون نفر بازدید کننده دارد در استان فارس و شهر شیراز قرار دارد.
استاندار فارس وجود جاذبه های خارق العاده طبیعی مانند پارک های حفاظت شده محیط زیست را که انواع حیات وحش در آن وجود دارند از جمله ظرفیت های گردشگری فارس برشمرد و افزود: جاذبه هایی همچون آبشارهای کم نظیر و سدهایی که مناظر زیبا در مجاورت آن ها ایجاد شده است و جنگلها و مناطق بکر و دست نخورده، از جمله مزیت های استان فارس در زمینه گردشگری به شمار می رود.
مهندس افشانی با اشاره به این که صنایع دستی متنوع بخشی از اشتغال را در استان فارس به خود اختصاص داده و تولیدات زیادی را وارد بازار عرضه کرده است، اظهار داشت: همچنین این استان در زمینه معادن غنی فراوان که برخی از آن ها در سطح کشور بی نظیر هستند و صنایع متعدد که مشتمل بر حدود چهار هزار واحد بزرگ و کوچک صنعتی می شود ظرفیت های قابل توجهی را ایجاد کرده است.
وی با بیان این که استان فارس در تولید بسیاری محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را در اختیار دارد، ادامه داد: سالانه حدود سه میلیون تن انواع مرکبات در استان فارس تولید می شود.
استاندار فارس با اشاره به این که دانشگاه شیراز یکی از مهم ترین دانشگاه های ایران است و در برخی حوزه ها اولین دانشگاه محسوب می شود، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در سطح کشور نمونه است و برخی دانشگاه های دیگر نیز در شیراز و استان فارس دارای شعبه هایی هستند که در مجموع زمینه تحصیل 260 هزار دانشجو از مقطع لیسانس تا دکترا و فوق تخصص را فراهم کرده است.
مهندس افشانی با تاکید بر این که دانشگاه شیراز در مقطعی با معتبرترین دانشگاه های دنیا مرتبط بوده است، افزود: در حوزه پزشکی خدمات این استان علاوه بر مردم فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز ارائه می شود و در برخی زمینه ها همچون پیوند کبد و کاشت حلزون در سطح خاورمیانه کم نظیر است.
رئیس مجلس نمایندگان لوکزامبورگ هم در این نشست دو جانبه گفت: روابط دو کشور ایران و لوکزامبورگ چه به لحاظ منطقه ای و چه از لحاظ بین المللی دارای اهمیت بسیاری است. 
مارس دی بارتولومئو افزود: با توجه به اهمیت این ارتباط، ما خواهان گسترش و تعمیق روابط دو کشور هستیم و امیدواریم در ادامه شاهد شتاب گرفتن روند برقراری روابط بین دو کشور باشیم.
وی، با اشاره به توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 بیان داشت: امیدواری ما به افزایش روابط دو کشور بعد از این توافق بسیار بیشتر شده و امروز شرایط به گونه ای پیش می رود که می توان آینده خوبی برای روابط دو کشور متصور بود و ما نیز برای سرعت گرفتن آن کوشش خواهیم کرد.
او اظهار کرد: همچنین این توافق کمک خواهد کرد که جامعه جهانی در کنار ایران در مسیر مبارزه با تروریسم و پایان دادن به جنگ ها و خشونت ها حرکت کند.
رئیس مجلس نمایندگان لوکزامبورگ ادامه داد: دنیای امروز در حقیقت یک دهکده جهانی است و همه کشورها نیازمند برقراری ارتباط با یکدیگر هستند.
مارس دی بارتولومئو، در مورد سفر خود به شیراز هم گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد که کشور ما می تواند در زمینه مسائل اقتصادی، دانشگاهی و پزشکی با استان فارس وارد مذاکره شود چرا که این استان در این زمینه ها دارای ظرفیت های خوب و قابل توجهی است.
وی اظهار کرد: همچنین متوجه شدیم که از لحاظ سیستم بیمه نیز یک سری وجوه مشترک بین دو کشور وجود دارد که در این زمینه نیز می توان به توافق هایی دست یافت.
رئیس مجلس نمایندگان لوکزامبورگ از استقبال گرم ایرانیان نیز قدردانی کرد و افزود: این استقبال بیانگر عمق مهربانی و خون گرمی مردم این سرزمین کهن و پهناور است.
این گزارش حاکیست استاندار فارس پس از انجام این نشست در خصوص موارد طرح شده با رئیس مجلس لوکزامبورگ به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
مهندس افشانی با بیان این که رئیس مجلس نمایندگان لوکزامبورگ علاقه مندی کشور برای تبادل گردشگر را اعلام کرده است، گفت: ما امیدواریم با توجه به اجرایی شدن برجام در هفته پیش رو، شاهد گسترش ارتباطات با کشورهای اروپایی، از جمله لوکزامبورگ باشیم. 
افشانی به طرح تشکیل کمیته ای برای همکاری دو جانبه اشاره کرد و افزود: این کمیته بعد از ایجاد می تواند با توجه به فضای باز ایجاد شده بعد از اجرایی شدن برجام، بسترهایی را برای هم فکری در راستای یافتن راهکارهای توسعه مناسبات یافته و ارائه دهد.
مهندس افشانی اظهار داشت : در این دیدار دو طرف بر گسترش روابط تاکید کردند و با توجه به جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان فارس در مورد ظرفیت ها و قابلیت های این استان در حوزه گردشگری نیز بحث و تبادل نظر شد.
وی با اشاره به اینکه بی شک موارد یاد شده می تواند زمینه ساز گسترش روابط دو کشور باشد اظهار داشت : رئیس مجلس نمایندگان لوکزامبورگ نیز تمایل خود را برای تبادل گردشگر اعلام کرد.
استاندار فارس گفت: امیدواریم با توجه توافق هسته ای و رفع تحریم ها بتوانیم در مسیر برقراری ارتباط بیشتر با اروپا گام برداریم.
افشانی بیان کرد: در زمینه ظرفیت های اقتصادی، کشاورزی و صنایع و معادن استان فارس نیز مباحثی مطرح و مقرر شد که در این حوزه ها نیز بین طرفین ارتباط برقرار شود.
او اضافه کرد: همچنین مقرر شد که در گام نخست یک گروه از جانب طرفین، ظرفیت ها را بررسی کرده و به مرور به سمت توسعه روابط پیش روند.
کشور لوکزامبورگ در شمال اروپا و در همسایگی آلمان، فرانسه و بلژیک قرار دارد و پایتخت آن شهر لوکزامبورگ است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید