اخبار صنعت و معدن و تجارت

امضاهای طلایی و بلوغ مدیریتی

امضاهای طلایی و بلوغ مدیریتی                                                            دکتر سهراب شرفی

رشد روز افزون پدیده ای به نام شهر نشینی و تمرکز جمعیت در شهرهای بزرگ باعث بروز مسایل نظیر کاهش استانداردهای قابل قبول زندگی از بین رفتن منابع طبیعی ، عدم برقراری معاملات و مبادلات صحیح اقتصادی و بروز مشکلات کاذب ، حاشیه نشینی و آلودگی محیط زیست ، فقر، فساد و مشکلاتدیگر شده است. گذران زندگی در عصر ارتباطات و تماس سریع و مستقیم مردم و همچنین قابلیت تحصیل هر نوع اطلاعات دقیق از اوضاع و احوال فردی و اجتماعی سبب افزایش توقع ملت ها گردیده است و در چنین شرایطی کشف راه حل های معقول و منطقی به منظور بهره گیری و برخورداری از منابع موجود مادی و معنوی از مهم ترین مسایلی است که در امر مدیریت شهری می باید مورد توجه قرار گیرد و به منظور مقابله با مشکلات روز افزون شهر های بزرگ نیازمند برنامه ریزی و تحول در ساختار و تشکیلات سازمانی در امر مسئولیت ها می باشیم .

متاسفانه در این چند سال فرصت های زیادی را از دست دادیم اما تنها هدف و آرمان ما اصلاح قوانین دست و پاگیر است که دنبال آن و برای پیشرفت امور شهر و استان هر کس که در این راستا قدم بگذارد و فعالیت کند به نفع مردم و کشور گام نهاده است. امروز اگر هر گروه سیاسی رقابت سازنده و مثبت را فرا گیرد و طرح های مثبتی ارائه نماید ، جامعه احساس آرامش و سلامت بیشتری می کند و این به نفع کشور ومردم است.

مدیران دولتی تا زمانی که قشر اقتصادی را درست نمایندگی نکنند قادر به نمایندگی لایه های دیگر و پدیده های اجتماعی نخواهند بود. درباره عوامل پیدایش شکاف طبقاتی در جوامع امروز نیز باید گفت هر چند عدم موازنه صحیح در میزان درآمد نبود امکان دسترسی به آن برای همه و نبود یکسان نگری موجب شکاف طبقاتی شده است در جوامعی که رانت و امتیازات ویژه وجود دارد عده ای نسبت به دیگر افراد به درآمدها و امکانات زیادی دست می یابند و در یک رقابت نابرابر سهم بیشتری را در اختیار می گیرند و متاسفانه جامعه امروز ما گرفتار این پدیده شوم شده است. گرچه برخی از مسئولان در تلاش برای کاهش شکاف طبقاتی هستند ولی عده ای دیگر به عمق و فاصله این پدیده شوم می افزایند. دسترسی به امکانات یعنی امضاهای طلایی به ویژه در امور اقتصادی ، کالا ، مسکن ، مکان های تجاری و غیره ، به کارگیری مدیران ضعیف و ناکارآمد باعث شده تا هر فردی که نفوذ و یا ثروت بیشتری داشته باشد از امکانات بیشتری بهره ببرد. البته باید یاد آور شد که در تمام کشورها مدیریت ، فرآیندی دارد که باید طی شود تا فرد به بلوغ مدیریتی برسد و این یعنی کارکردن ، تجربه آموختن ، ودر گیر مسائل شدن که متاسفانه اکثر مدیران ما این مراحل را طی نمی کنند.

امروز افت مدیریتی تقریبا” در اکثر مناطق کشور مشهود است. بسیاری از مسئولیت ها با ظرفیت مدیران سنخیت ندارد و به همین دلیل برخی افراد تا وارد فضای مدیریتی می شوند خود راگم می کنند و از اهداف و نوع مسئولیتی که به عهده آن ها گذاشته شده فاصله می گیرند. انجمن حمایت از حقوق شهروندان تلاش دارد آنچه را که در فهم و تجربه خود دارد به رشته تحریر در آورده و با همکاری مسئولان در پی رفع مشکلات برآید. مسئولان محترم نیز اگر احساس مسئولیت می کنند باید از انتقادهای سازنده استقبال کنند. در این راه اگر تلاش های ما به ثمر بنشیند در نقش خود به عنوان یک شهروند کوتاهی نکرده ایم که ان شاءالله چنین باد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید