اخباراخبار استانها

ایلنا از روند لاک پشتی بانک های فارس در پرداخت تسهیلات گزارش می‌دهد؛

رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت فارس:تمام ساختار اقتصادی معیوب است

سال هاست که بانک های استان فارس نه تنها تغییری در روند پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران و صنعتگران انجام نداده اند بلکه با اعمال سختگیری های بیشتر سرمایه گذاران را از ادامه روند فعالیت دلسرد می کنند و در نهایت تیشه به ریشه اقتصاد و اشتغال استان می زنند.

رتبه ته جدولی بانک های فارس در روند پرداخت تسهیلات/ خروج سپرده های مردم استان به دیگر استان ها توجیه پذیر نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز کافی است که سرمایه گذار و تولید کننده باشی و بعد از مدت ها دویدن در ادارات بتوانی مجوز دریافت تسهیلات را از یکی بانک ها دریافت کنید بعدا متوجه خواهید شد که داد همه افراد اعم از مسئولان و سرمایه گذاران بی دلیل نیست.

این در حالی است که تولید کنندگان هنگام تشکیل پرونده در بانک ها به صراحت عنوان کرده اند که مسئولان بانکی گفته اند که قبل از دریافت تسهیلات و تشکیل پرونده، آش تاخیر در پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی آن قدر شور شده که داد تمام مسئولان استان اعم از مقام ارشد استان و نمایندگان مجلس هم در آورده است اما اینکه تاکنون اقدام قابل توجهی در جهت تسهیل در روند پرداخت وام های تولیدی انجام نشده است از موضوعاتی است که نیاز به بررسی و ارزیابی بیشتر دارد.

رتبه 29 بانک های فارس در دریافت تسهیلات

استاندار فارس با اشاره به اینکه بانک‌ها از امکانات استان فارس استفاده می‌کنند اما آنگونه که باید همکاری نمی‌کنند، گفت: امنیت بانک‌ها نیز در استان تامین‌ می‌شود، اما اگر قرار باشد همکاری نکنند باید از این استان خداحافظی کنند.

محمد هادی ایمانیه افزود: باید در حوزه اعطای تسهیلات منابع، تدبیری اندیشیده شود، چراکه باعث گفت و گوهای متعدد و متنوع و بی‌نتیجه در استان فارس شده است.

وی افزود: با توجه به وسعت استان فارس و فعالیت خوب اقتصادی در بخش خصوصی، استان فارس رتبه ۲۹ کشور در زمینه دریافت تسهیلات بانکی را کسب کرده و نیاز است که در زمینه رفع این مسئله فکری اندیشیده شود.

تمام ساختار اقتصادی معیوب است

آن طور که شرفی رئیس خانه صمت فارس می گوید: سالهاست که بحث های زیادی در رابطه با نحوه فعالیت بانک ها و پرداخت تسهیلات مطرح می شود اما هیچ کدام به جایی هم نمی رسد و به نظر می رسد تنها ساختار بانک ها مشکل ندارد و دیگر بخش ها و سازمان ها با اشکال و ایراداتی مواجه هستند.

سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا به فرض اینکه بانک ها تسهیلات زیادی به واحدهای تولیدی و کارخانه ها پرداخت کنند اما نبود صادرات باعث می شود که همچنان در حوزه اقتصاد با مشکل مواجه باشیم، می افزاید: بسته بودن درب ها و بازار دنیا به روی فعالان اقتصادی کشور و مشکل در نقل و انتقالات مالی باعث می شود تا فعالان اقتصادی و صنعتگران با ظرفیت بسیار پائین و ناچیز فعالیت کنند.

باز شدن بازارهای دنیا تولید کنندگان را از تسهیلات بی نیاز می کند

وی با اشاره به اینکه تولید محصولات با ظرفیت اندک باعث می شود تا تولید کنندگان و صنعتگران در هزینه ها با مشکل مواجه شوند، ادامه می دهد: اما در صورت باز بودن بازار های دنیا و داد و ستد در سطح بین الملل و بازگشایی ال سی باعث می شود تا صنعتگران از دریافت تسهیلات و بوروکراسی های حاصل از آن بی نیاز شوند.

هیچ کجای دنیا واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش نیستند

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در ادامه با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش و چشم انتظار بانک ها نیستند، بیان می کند: شرکت واحدهای تولیدی در نمایشگاه دنیا کالاهایشان را پیش فروش و در نهایت منجر به گشایش اعتبار خواهد شد که در نهایت به مواد اولیه تبدیل می شود.

اقتصاد ایران تابع ساختار تجارت جهانی نیست

شرفی با اشاره به اینکه وابستگی کارخانه ها به سرمایه در گردش و نیازمند بودن صنایع به بانک تنها بیانگر این موضوع است که اقتصاد ایران تابع ساختار تجارت جهانی نیست می افزاید: حاکم نبودن مکانیسم تجارت جهانی بر تولید در کشور ایران باعث شده تا تجارت نقش اساسی در اقتصاد ایران ایفا نکند.

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه زمانی که تجارت در اولویت باشد سرمایه تجاری مادی و معنوی به کمک صنعت می آید خاطر نشان می کند: ذکر این نکته ضروری است که صنعت به هیچ وجه به تنهایی نمی تواند موفق باشد و در صورتی که تمام تسهیلات و منابع را هم به بخش تولید اختصاص دهیم اقتصاد بدون موارد ذکر شده نمی تواند موفق باشد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه زمانی که تولید کنندگان از حضور در بازارهای جهانی محروم اند پرداخت تسهیلات چندان کمکی به اقتصاد نمی تواند بکند، بیان می کند: در اولویت نبودن تجارت و نبود دیپلماسی تجارت باعث به مشکل خوردن تولید می شود و این در حالی است که مشکل اصلی اقتصاد ایران از بعد از تولید کالا آغاز می شود.

شرفی با اشاره به اینکه تنها بانک در اقتصاد مشکل ندارد و در حوزه اقتصاد با چالش هایی مانند قانون، دستورالعمل  و … مواجه هستیم خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه بانک ها حدود 20 درصد به سپرده گذاران سود پرداخت می کنند بنابراین باید بتوانند این منابع را تامین کنند.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا تولید کنندگان محصولاتشان را به امید آینده ای بهتر در انبار ها ذخیره نمی کنند، ادامه می دهد: متاسفانه انبار در دنیا منسوخ است و وجود انبار در واحدهای تولیدی در دیگر کشورها بیانگر ناتوانی و ضعف در مدیریت است.

وی با اشاره به اینکه ساختار دولتی و زیر ساخت ها در حوزه اقتصاد با مشکل مواجهند، و وزرا و مسئولان اقتصادی به جای درمان چالش ها به دنبال راهکارهستند، می افزاید: مسئولان باید نسخه واحدی در حوزه اقتصاد داشته باشند و دریافت پست و تصدی صندلی ها بدون هیچ دانشی شرایط را روز به روز بد تر می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید