اخبار

حضور 6 کشور خارجی در بازار ایران قطعی شد

یر شورای سیاستگذاری خودرو روز گذشته در نشستی خبری با بیان اینکه صنعت خودرو کشور با روش‌های گذشته نمی‌تواند به حرکت خود ادامه دهد به حضور کشورهای خارجی در این صنعت اشاره کرد و گفت: صنعت خودرو برای ماندن در عرصه‌های بین‌المللی باید رویکردهای جدیدی داشته باشد. ساسان قربانی گفت: حضور خودروسازان ژاپن، آلمان، فرانسه، اتریش، ترکیه و ایتالیا در بازار و صنعت خودروی ایران قطعی شد.

 وی در خصوص حمایت‌های تعرفه‌ای از خودروسازان گفت: وزارت صنعت به دنبال پیوستن به سازمان تجارت جهانی است و دو فاکتور کاهنده بودن و میل کردن به صفر در تعرفه‌گذاری از الزامات پیوستن به این سازمان است. وی افزود: اگر عضو سازمان تجارت جهانی شویم باید سطح عمومی تعرفه‌ها در نهایت به صفر میل کند، این در شرایطی است که در دوران ابتدایی عضویت به این سازمان، اجازه داده می‌شود که به مدت محدودی، سطح تعرفه‌ها بالا باشد اما به مرور باید به صفر میل کند و کاهشی شود.
قربانی گفت: در سال گذشته 90 میلیون خودرو در دنیا تولید شده است که نتیجه آن ایجاد 24 میلیون شغل مستقیم بوده است. وی افزود: در کشور ما این صنعت در سال گذشته جایگاه اول تولید ارزش افزوده را به خود اختصاص داده و 400 هزار شغل مستقیم و 200 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است. وی با اشاره به عقب‌ماندگی تولید خودرو از برنامه، گفت: احتمال اینکه به برنامه تعیین‌شده برای تولید خودرو برسیم، کم است ولی جبران تولید در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی شده است و سعی می‌شود عقب‌ماندگی تولید را جبران کنیم، البته روند تولید افزایش یافته ولی اینکه برنامه محقق شود، درصدش کم است.
عقب‌ماندگی 260 هزار دستگاهی از برنامه تولید
دبیر شورای سیاستگذاری خودرو افزود: اینکه بتوانیم چه میزان از عقب‌ماندگی ۳۶۰ هزار دستگاهی را جبران کنیم، سوال سختی است و پارامترهای متعددی دارد ولی هم‌اکنون نسبت به سال قبل، ۱۷ درصد از برنامه عقب هستیم و تنها ۶۵ درصد از برنامه را محقق کرده‌ایم اما تمام تلاش این است که حداقل به تولید خودرو در سال قبل برسیم و این در دستور کار خودروسازان برای ماه‌های باقیمانده سال قرار دارد.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بعد از برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، خودروسازان خارجی که در گذشته مذاکرات خود برای حضور در صنعت خودروسازی ایران را تکمیل کرده‌اند، وارد بازار شوند. بر این اساس ژاپنی‌ها به صورت قوی وارد ایران خواهند شد و با توجه به هیات گسترده‌ای که از ایتالیا به ایران آمدند، به نظر می‌رسد ایتالیایی‌ها با توجه به مذاکرات، حضور پررنگی در صنعت و بازار خودروی ایران داشته باشند.به گفته قربانی، فرانسه، آلمان، اتریش و ترکیه نیز در بازار و صنعت خودروی ایران حضور خواهند یافت و اکنون نیز مذاکرات خود را به انجام رسانده‌اند و علاقه‌مند به همکاری مشترک هستند. البته محدودیت‌هایی در تحریم برای خودروسازی و قطعه‌سازی ایران به‌وجود آمده بود که امیدواریم با عملیاتی شدن برجام، بسترها برای حضور و مشارکت خودروسازان و قطعه‌سازان صاحب نام دنیا با ایران فراهم شود.
وی اظهار داشت: البته برخی شرکت‌های قطعه‌ساز صاحب‌نام اروپایی مذاکرات خود را با قطعه‌سازان ایرانی نهایی و هیات‌هایی را نیز به ایران اعزام کرده‌اند که کار مذاکرات را نهایی کرده‌اند. البته از طرف‌های ایرانی خود خواسته‌اند تا زمانی که تحریم‌ها برداشته شود، نام آنها را اعلام نکنند.دبیر شورای سیاستگذاری خودرو از دو نوع قرارداد مشارکت برای همکاری با خارجی‌ها در صنعت خودرو خبر داد و گفت: اولین نوع قرارداد این است که داخلی‌سازی قطعات خودروهای موجود برندهای بین‌المللی صورت گیرد و تولید خودرو در ایران انجام شود و نوع دوم این است که خودروهای جدید در ایران تولید شود که فرآیند این نوع تولید، سه سال زمان می‌برد که البته هر دو نوع را به صورت موازی، دنبال می‌کنیم. در حالت ایده‌آل اگر بتوانیم دو درصد از سهم جهانی صنعت خودرو را به خود اختصاص دهیم، شرایط خوبی است.
سرنوشت قرارداد پژو
قربانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر امضای قرارداد پژو در سفر آتی رییس‌جمهور به فرانسه گفت: اینکه قرارداد همکاری با پژو در حاشیه اجلاس خودرو که قرار است اسفندماه امسال برگزار شود، امضا شده یا به زمان دیگری موکول شود، به نظر مدیرعامل ایران‌خودرو بستگی دارد.
دبیر شورای سیاستگذاری خودرو خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا لیزینگ‌ها برای فروش خودرو وارد عمل شده و به این شکل که به خریداران تسهیلات داده شود، عمل نمی‌شود، این در شرایطی است که تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی که دولت برای خرید خودرو به مردم داد، حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو بود و حمایت از تولیدکنندگان به شمار نمی‌رفت.
دولت مسیر خوبی را انتخاب نکرد
قربانی معتقد است متاسفانه در قالب این طرح، دولت مسیر خوبی را برای حمایت از خودرو انتخاب نکرد و در مجموع این طرح، متمرکز بر حمایت از خودروسازان نبود. باید به این نکته هم توجه داشت که تولیدات ایرانی باید رقابتی شوند و با توجه به استانداردهای بین‌المللی به تولید بپردازند، ضمن اینکه نمی‌توان با روند تولید محصولات موجود جایگاه خوبی در صنعت خودروی جهان داشته باشیم. همچنین محمدرضا نجفی‌منش، عضو شورای سیاستگذاری خودرو در پاسخ به سوال مهر مبنی بر سهم قطعه‌سازان از تسهیلات ۲۵ میلیونی خرید خودرو گفت: پیشنهادی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان داده، این است که ۷۰ درصد از منابع حاصل از فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی را به قطعه‌سازان بدهند و ۳۰ درصد را برای تولید خودرو بردارند اما هنوز این پیشنهاد عملیاتی نشده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید