اخبار

دومین صندوق توسعه منابع طبیعی کشور در استان فارس افتتاح شد

دومین صندوق حمایت از منابع طبیعی کشور در استان فارس با همکاری تعاونی‌های فراگیر در شهرستان‌های این استان راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس، آیین گشایش این صندوق که با حضور مدیر‌عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برگزار شد.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی، مدیر‌عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، با بیان اینکه یکی از اهداف مهم این صندوق تقویت مشارکت بهره‌برداران برای تأمین منابع مالی و اعتباری و نیز طرح‌های اجرایی منابع طبیعی به کمک خود مردم و جوامع محلی است اظهار داشت: واگذاری مدیریت عرصه‌ها به مردم، توانمندسازی مرتع‌داران، بهره‌برداری اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی واستفاده از تمامی توانمندی‌های عرصه‌های منابع طبیعی از محورهای اصلی فعالیت این صندوق است.

وی گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در توسعه همه‌جانبه این بخش و بهره‌برداری صحیح از عرصه‌های منابع طبیعی امری بسیار ضروری و مورد نظر است.

رضوی اردکانی از مشارکت به‌عنوان حلقه مفقوده بین دولت و بهره‌برداران یادکرد و افزود: خوشبختانه استان فارس دارای ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های طبیعی از جمله گیاهان دارویی است که این مهم علاوه بر اقتصادی‌کردن فعالیت در منابع طبیعی، نقش بسیار مهمی در هدایت مناسب این سرمایه‌ها به ویژه جذب منابع مالی بهره‌برداران دارد.

وی با اشاره به سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی این صندوق با کمک بهره‌برداران اظهار داشت: حرکت سریع صندوق توسعه منابع طبیعی و آبخیزدازی برای جبران عقب‌ماندگی در این عرصه‌ها ضروری و حیاتی است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با بیان اینکه تشکیل و راه‌اندازی این صندوق شتاب بیشتری به طرح‌های اجرایی منابع طبیعی می‌دهد افزود: پرداخت تسهیلات برای بهره‌برداران و روستاییان از محل این صندوق سبب افزایش بیش از پیش مشارکت‌های مردمی می‌شود.

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، با اشاره به راه‌اندازی این صندوق برای نخستین‌بار در استان گفت: راه‌اندازی و تاسیس این صندوق سبب تقویت تعاونی‌ها و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود و این امر حفاظت بیشتر از عرصه‌های طبیعی را به دنبال دارد.

وی افزود: در حال حاضر از 29 شهرستان استان فارس تعداد  22 تعاونی منابع طبیعی فعال، سه تعاونی در شرف ثبت و تعداد 4 تعاونی دیگر نیز در حال اقدام برای ثبت و فعالیت در این صندوق است که پیش‌بینی می شود در آینده نزدیک با راه‌اندازی و تجهیز تعاونی‌های سایر شهرستان‌ها و ارائه تسهیلات لازم به اعضای آنها بتوان به اهداف پیش‌بینی شده دست یافت.

بوستانی با بیان اینکه عمده اعضای این تعاونی‌ها مرتع‌داران صاحب پروانه هستند که برای راه‌اندازی صندوق باید سهمی را بپردازند تصریح کرد: بهره‌برداران می‌توانند از این صندوق وام بگیرند تا حفاظت، اصلاح و احیاء مناطق تخریب‌شده توسط خود مردم انجام شود و در مناطقی که نیاز به برنامه‌های مدیریتی دارد این اعتبارات هزینه شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید