اخباراخبار استانها

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس اعلام کرد: ظرفیت فعال واحدهای تولیدی فارس کمتر از ۲۰درصد

به گزارش روابط عمومی خانه صمت استان فارس ،رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی روزنامه خبرجنوب گفت: ظرفیت فعال واحدهای تولیدی فارس تنها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

 سهراب شرفی با بیان اینکه مهم ترین مشکلات کارگاهها و کارخانجات تولیدی فارس مشکلات بعد از تولید و پیدا کردن بازار فروش است، افزود: متاسفانه به دلیل تنگناهای معیشتی مردم، پایین آمدن قدرت خرید آنها و نبود امکان صادرات، باعث شده تا فروش کارگاه ها و کارخانه های تولیدی به حداقل ممکن برسد و بیش از ۸۰ درصد ظرفیت واحدهای خالی بماند.

 وی با بیان اینکه خاموش شدن ماشین های تولیدی علاوه بر خسارت های اقتصادی به کشور باعث خسارت مستقیم به کارخانه‌دار می‌شود اظهار داشت: فرصت از دست رفته تولید و خاموش شدن ماشین آلات صنعتی همچنین زیانهای هنگفتی به تولید کنندگان وارد می کند چرا که تجهیزات صنعتی و ماشین آلات تولیدی پس از مدتی کار نکردن و خاموش ماندن، دچار استهلاک شدید شده و راه اندازی مجدد آنها مستلزم هزینه های بسیار بالایی است.

ضرر و زیان وحشتناک و غیر قابل تصور واحدهای تولیدی با محدود سازی اینترنت

 رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس گفت گرچه واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود زیرساخت تولید همچون نبود آب ،قطع آب و یا تأمین مواد اولیه و همچنین گران شدن هزینه‌های تولید مواجه اند اما قاطعانه می‌گویم مهمترین مشکل، چالش های بعد از تولید و نبود بازار برای فروش است.

هیچ تولیدکننده‌ای جرات انعقاد قراردادی  یک و دو ساله صادراتی به دلیل جزر و مد در تصمیم گیری های دولتی را ندارد

 شرفی بیان داشت: تجارت خارجی ایران به حدی دچار نوسان و جزر و مدهای دولتی است که هیچ تولیدکننده‌ای جرات انعقاد قراردادهای حتی یک ساله و دوساله با بازارهای خارجی ندارد که مسلم است این وضعیت بازارهای زیادی را از دست تولیدکنندگان ایرانی خارج می سازد.

 وی با بیان اینکه در راس نبودن اقتصادیون برای تصمیم گیری ها باعث شده تا سیاسیون که عمده درک و فهم آن ها حول محور درآمدهای نفتی است هیچ برنامه‌ای را برای حمایت و سرپا نگه داشتن تولید نداشته باشند ادامه داد: متاسفانه در این وانفسای اقتصادی شاهد برخی تصمیم گیری هایی هستیم که بی شک تا مغز استخوان تولید را خواهد سوزاند.

 شرفی بیان داشت از جمله این موارد، مطرح شدن طرحی در مجلس است که بر مبنای آن مراودات اینترنتی بین المللی ایران قرار است به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه اگر این طرح به مرحله اجرا برسد ریشه تولید خشکانده می شود گفت: عمده مبادلات تجاری ایران بر پایه مراودات اینترنتی بین المللی است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم با کشیدن حصاری به دور ایران و قطع ارتباط های بین المللی، امکان رشد تولید وجود داشته باشد

وی گفت: در بخشی از این طرح آمده که برای امنیت کاربران فضای مجازی ارائه دهندگان خدمات پایه کاربردی همچون شرکت‌ گوگل و یا واتساپ و اینستاگرام باید در ایران دارای دفتر باشند حال سوال از نمایندگان مجلس آن است که آیا اگر این دفاتر به ایران انتقال پیدا کند امنیت اقتصادی برای این دسته از سرمایه گذاران وجود دارد و یا آن که قرار است همچون سرمایه‌گذاران ایرانی دچار تصمیمات خلق الساعه دولتی شوند؟

 شرفی با تاکید بر اینکه زیان اقتصادی وحشتناک و غیر قابل تصوری با اجرای این طرح در انتظاری کشورمان است افزود اگر قرار است در حوزه صیانت از فضای مجازی طرحی اجرا شود باید چارچوب جهان پسند داشته باشد و ما را از قافله دنیا خارج نکرده و لوکوموتیو به توسعه را متوقف ننماید.

 وی تصریح کرد هر ضابطه ای در حوزه اینترنت و فضای مجازی باید منجر به رشد اقتصادی شود و مزیت‌های نسبی برای کشورمان ایجاد کند و این در حالیست که طرح فعلی نمی‌تواند این مهم را محقق سازد.

تا وقتی سیاسیون به جای اقتصادیون در راس کار باشند فضای فعلی اقتصاد از این هم بدتر می‌شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر نبض اقتصاد کشور در دست سیاست است افزود همین سیاست ها باعث شد قیمت دلار لجام گسیخته افزایش پیدا کند و زندگی مردم زیر و رو شود سوال اینجاست که در کجای دنیا با یک نوسان دلار چنین اتفاقی برای مردمانش می افتد؟

شرفی با بیان اینکه جزیره‌ای فکر کردن مسئولان و نداشتن دانش اقتصادی باعث شده تا کشور اسیر دست تصمیمات غیرکارشناسی شود تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت آینده از فعالان اقتصادی مجرب، تجار موفق و تولیدکنندگان بزرگ و همچنین اقتصاددانان حتی با خواهش و تمنا برای بدست گرفتن مسئولیت‌های دولتی دعوت کند تا شاید به این طریق بخشی از بخشی از مشکلات اقتصادی کشور با سیاستهای مبتنی بر عقلانیت حل شود.

  رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با تاکید بر اینکا اقتصاد ایران دچار رهاسازی شده بیان داشت: عده‌ای به دنبال آزادسازی اقتصادی بودند این در حالی است که به جای آن اقتصاد دچار رهاسازی شد که معنا و مفهوم آن با آزادسازی اقتصاد متفاوت است متاسفانه حل مسائل اقتصادی در اولویت دولت نیست و اقتصاد به طور کلی به حاشیه رانده شده است.

 در این راستا انتظار می‌رود دولت آینده به این مهم توجه جدی نماید. شرفی همچنین خواستار آن شد که در دولت جدید نگاه به درآمدهای نفتی زدوده شود و  به جای آن درآمد اقتصاد غیر نفتی مبنای برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد تا شاید بخش اقتصاد با برنامه ریزی درست از بن بست فعلی رهایی و نجات پیدا کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید