اخباراخبار استانهااخبار صنعت و معدن و تجارت

روزهای نه چندان خوب کسب و کارهای کوچک فارس!

در دهه های گذشته یکی از دغدغه های عمده در حوزه ی کسب و کار، شکست کسب و کارهای کوچک و متوسط در تبدیل آن ها به شرکت های رشدیافته و شناخته شده بوده است. طبیعی است که هدف هر کارآفرینی، موفق شدن در کسب و کاری است که راه اندازی کرده است.

* بزرگ شدن و رشد دائمی را نمی‌توان معیاری قطعی و مناسب برای موفقیت یک کسب و کار کوچک دانست

در مورد موفقیت کسب و کارها زیاد صحبت می‌شود اما نمی‌توان به سادگی تعریفی از یک کسب و کار کوچک موفق ارائه کرد.  بزرگ شدن و رشد دائمی را نمی‌توان معیاری قطعی و مناسب برای موفقیت یک کسب و کار کوچک دانست.

 با توجه به سهم عمده آن ها در رشد اقتصادی، این مسئله بیان می شود که الگوی رشد کسب وکارهای مذکورکدام است.

به منظور رسیدن به الگوی رشد این کسب و کارها باید از روش کاربردی، رویکرد کیفی و راهبردی استفاده شود.

مقوله اصلی که به پیامدهای رشد منجر می شود، استمرار اشتیاق کارآفرینانه است. چنانچه برخی شرایط زمینه ساز، بر استمرار اشتیاق کارآفرینانه تأثیرگذار باشد، می توان از طریق راهبردها و تحت تأثیر ویژگی های محیطی و واسطه ای خاص، شاهد رشد این شرکت ها بود و بر این اساس، ترسیم می شود.

* تمام برندهای بزرگ و کارآفرینان مشهور به لطف نوآوری‌شان در دنیای کسب و کار ماندگار شده‌اند

تمام برندهای بزرگ و کارآفرینان مشهور به لطف نوآوری شان در دنیای کسب و کار ماندگار

شده اند. هیچ برندی با عملکردی معمولی در دنیای کسب و کار برای همیشه ماندگار یا حتی موفق نمی شود. درست به همین خاطر هر کسب و کاری به طور مداوم در تلاش برای تقویت بخش نوآوری اش است. متأسفانه این امر به سادگی امکان پذیر نیست.

بسیاری از برندها در مسیر توسعه نوآوری با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. این امر توان تأثیرگذاری بر روی مشتریان را از چنین کسب و کارهایی می گیرد.

* استراتژی نوآوری در کسب و کارهای کوچک بیشتر از هر نوع دیگری از کسب و کار دارای اهمیت است

به گفته کارشناسان اقتصادی استراتژی نوآوری در کسب و کارهای کوچک بیشتر از هر نوع دیگری از کسب و کار دارای اهمیت است. وقتی کسب و کار ما در ابتدای مسیرش قرار دارد، باید با عملکرد متفاوت تاثیرگذاری بر روی مشتریان داشته باشد. در غیر این صورت دلیلی برای توجه از سوی مشتریان باقی نخواهد ماند.

البته امروزه بسیاری از برندها و کسب و کارهای کوچک در مسیر توسعه نوآوری با مشکلات زیادی مواجه هستند. بنابراین شما باید با دقت نظر فراوانی به این حوزه نگاه کنید. در ادامه برخی از توصیه های مهم برای عملکرد متفاوت نسبت به رقبا در این حوزه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

* بسیاری از برندها شجاعت متفاوت بودن را ندارند

یک کارشناس اقتصادی می گوید: بسیاری از برندها شجاعت متفاوت بودن را ندارند. درست به همین خاطر سال های متمادی با شیوه ای یکسان در بازار حاضر می شوند. این امر به معنای ناتوانی برای توسعه کسب و کار و در بلندمدت ریزش شدید مشتریان است. فقط برخی از برندها شجاعت عملکرد متفاوت در مقایسه با دیگر کسب و کارها را دارند.

به گفته کارشناسان اقتصادی اغلب اوقات انتخاب یک راهکار متفاوت در حوزه کسب و کار ترسناک است. وقتی همه برندها در حال عمل به یک شیوه هستند، انتخاب الگویی دیگر نیاز به اعتماد به نفس زیادی دارد. البته تمام ماجرا مربوط به اعتماد به نفس نیست. باید راهکار مناسبی نیز در دست باشد در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نخواهد شد.

* امروزه دیگر کمتر برندی به طور ناگهانی تمام بخش‌های کسب و کارش را تغییر می‌دهد

یک فعال حوزه مارکتینگ می گوید: امروزه دیگر کمتر برندی به طور ناگهانی تمام بخش های کسب و کارش را تغییر می دهد بنابراین کسب و کارهای کوچک اغلب باید از بخش های متفاوت کسب و کارشان شروع کنند. این امر به آنها فرصت نوآوری در تمام بخش های کسب و کارشان با جلب رضایت مشتریان را می دهد.

وقتی یک برند به طور ناگهانی تمام بخش های شرکتش را درگیر نوآوری می کند، بسیاری از کارهای مهمش مورد غفلت قرار خواهد گرفت، بنابراین شروع نوآوری از بخش های جزئی کسب و کار و پیشبرد این طرح به طور گام به گام امری ضروری خواهد بود.

اگر طرح کسب و کار برای نوآوری با مشکلاتی همراه باشد، اجرای گام به گام اش امکان ارزیابی دوباره و اصلاح را فراهم می کند. در غیر این صورت کسب و کار کوچک در همان ابتدای امر با مشکلات بسیار اساسی مواجه خواهد شد.

برخی از برندها در مورد نوآوری فقط به وضعیت محصولات شان توجه دارند. شاید این امر به اندازه کافی جذاب به نظر برسد، اما برای جلب نظر مشتریان و ایجاد تغییرات اساسی در عرصه کسب و کار کافی نیست. باید تغییرات کسب و کار را به طور کاملا اساسی پیگیری کرد در غیر این صورت هیچ فایده ای نخواهد داشت.

* نوآوری باید بخشی از فرهنگ هر کسب و کار باشد

به گفته تمام فعالین حوزه کسب و کار نوآوری باید بخشی از فرهنگ هر کسب و کار باشد. اگر این امر از همان ابتدای شروع به کار یک کسب و کار کوچک مدنظر قرار گیرد، در طول سال های متمادی بدل به الگویی اساسی خواهد

شد

برندهای بزرگ و موفق فقط به فکر نوآوری در محصولات شان نیستند. چنین برندهایی قضیه نوآوری را فراتر از محصولات و در قلب کسب و کارشان پیش می برند. درست به همین خاطر همیشه مورد علاقه مشتریان هستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس حمایت دولت  از کسب و کارهای کوچک و متوسط را ضروری دانست.

سهراب شرفی در گفتگو با «تماشا»  اظهار کرد: با توجه به اینکه مشاغل خانگی و کسب و کار های کوچک، متوسط و خرد،  بخش زیادی از کسب و کارهای جامعه را در بر می گیرد و نقش مهمی در ایجاد اشتغال و اقتصاد خانواده ها دارد باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

* حمایت قانونی از  کسب و کارهای کوچک لازم و ضروری است

وی  حمایت قانونی از  کسب و کارهای کوچک را لازم و ضروری دانست و‌ گفت: برای تحقق این مهم باید از بسترهای رانت خواری و انحصار گری  را از بین رفته و با اخلالگران اقتصادی و رانت خواران برخورد قاطع صورت بگیرد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس زنجیره کردن کسب و کار های کوچک و متوسط را از جمله راه های تقویت این بخش دانست و اظهار داشت: زنجیره و پیوسته کردن این کسب و کارها موجب می شود سرمایه ها و منابع به خوبی و به صورت بهینه مورد استفاده قرار گیرد و زمینه برای توسعه فعالیت و جلوگیری از شکست این کسب و کارها فراهم گردد.

شرفی خاطر نشان کرد: تأمین مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط باید بر اساس قواعد و شفاف صورت گیرد به گونه ای که تخصیص منابع از ابتدا تا انتها رصد و پیگیری شود تا زنجیره تولید به صورت هدفمند و بهینه به سرانجام برسد و از انحراف و اتلاف منابع جلوگیری شود.

* کسب و کارهای کوچک به دلیل داشتن بنیه ضعیف‌تر در معرض آسیب‌پذیری بیشتری قرار دارند 

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای کوچک به دلیل داشتن بنیه ضعیف تر در معرض

آسیب پذیری بیشتری قرار دارند ، عنوان کرد: متاسفانه در شرایط موجود و به دنبال

نابسامانی های اقتصادی، کسب و کارهای کوچک علی رغم اشتغال پذیری بیشتر، یکی پس از دیگری از بین رفته و کرکره های آنها پایین می آید.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با عنوان اینکه کسب و کارهای کوچک و متوسط با نوسانات اقتصادی ضربه های زیادی را متحمل

می شوند، اظهار کرد: منابع این دست از کسب و کارها محدود بوده و شرایط تحمل ناامنی های اقتصادی را ندارند.

* بقای کسب و کارهای بزرگ نیز نیز به نوعی به حیات و قوت کسب و کارهای کوچک وابسته است

به گفته شرفی بقای کسب و کارهای بزرگ نیز نیز به نوعی به حیات و قوت کسب و کارهای کوچک وابسته است و در این راستا اگر برای حب بحران کسب و کارهای کوچک چاره ای اندیشه نشود، کسب و کارهای بزرگ هم دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه کسب و کارهای کوچک با تزریق منابع مالی اندک نیز جان گرفته و می توانند از شرایط بحران خارج شوند اما این نجات و احیا مستلزم حمایت دولت است. بخش اعظم تولیدات بنکاه های کوچک، مصرف داخلی بوده و کاهش این تولیدات باعث افزایش قیمت و ایجاد تورم شده و در نهایت جامعه از شرایط پیش آمده متضرر می شود.

* کالاهای تولیدی بنگاه های کوچک، کلید اصلی نیاز جامعه است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس تأکید کرد: واحدهای کوچک و کسب و کارهای خرد در استان فارس روزهای خوبی را سپری نمی کنند و شرایط آنها در خطر است. در این شرایط بنگاه های بزرگ و تمام جامعه آسیب می بینند. کالاهای تولیدی بنگاه های کوچک، کلید اصلی نیاز جامعه است و از حساسیت های خاصی برخوردار است.

شرفی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط موجود احتمال می رود  شرایط بنگاه ها و کسب و کارهای کوچک روز به روز بدتر شود و به دلیل ضعف بنیه روز به روز تحلیل رفته و فرو ریخته شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید