اخباراخبار استانهااخبار صنعت و معدن و تجارت

وزارت اقتصاد و دارایی در جهت قطع وابستگی به اقتصاد تک محصولی اقدام کند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفت‌وگو با ایراسین:

وزارت اقتصاد و دارایی در جهت قطع وابستگی به اقتصاد تک محصولی اقدام کند

سهراب شرفی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس معتقد است برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، همه وزارتخانه ها باید همچون یک زنجیره بهم وصل شوند و در تعامل با یکدیگر گام بردارند؛ عدم تصمیم گیری جزیره ای یکی از بهترین راهکارها برای پیشبرد اهداف تعریف شده در صنعت و اقتصاد کشور است. وزارت اقتصاد و دارایی نیز به عنوان متولی اقتصاد ایران باید در جهت قطع وابستگی اقتصاد تک محصولی (نفت) انجام دهد؛ در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

به گزارش روابط عمومی خانه صمت فارس ،سهراب شرفی در گفت‌وگو با ایراسین درخصوص راهکارهای بهبود اقتصاد کشور گفت: اگر قرار است اقتصاد کشور حرکت روبه جلو و جهشی داشته باشد و به اهداف خود به برسد، باید از سوی دولت یک نقطه مشخص برای آن تعریف شود و همه اعضا حول محوریت آن حرکت کنند. این درحالی است که تا به امروز در ادوار مختلف دولت ها این اتفاق نیافتاده و وزارتخانه ها به صورت جزیره ای عمل کرده و ارتباط و همکاری لازم بین آنها وجود نداشته است.

وی ادامه داد: تمام وزارتخانه ها در ایران می‌خواهند برای خود یک کارنامه خوب داشته باشند و از طرفی دیگر هرگز بازی تیمی مورد توجه آنها نبوده است. این موضوع بر کسانی که در بدنه دولت مسئولیت دارند صدق می‌کند؛ به این صورت که این افراد فکر می‌کنند اگر خارج از این روش بازی کنند نشانه ضعف آنهاست.

به گفته شرفی، امروز وزارت صمت پیش قراول حرکت های اقتصادی است. از سوی دیگر تمام وزارتخانه ها باید یک نوع ارتباط تنگاتنگ با اقتصاد داشته باشند. برای مثال انتظار می رود بانک مرکزی کنار وزارت صمت قرار گیرد. زیرا وزارت صمت همچون لوکوموتیو بخش صنعت و اقتصاد بوده و باید به سمت جلو حرکت کند و بقیه وزارتخانه ها نیز به دنبال آن حرکت کنند تا بتوانیم بار را به منزل مقصود برسانیم.

وزارت اقتصاد باید برای افزایش ثروت کشور تلاش کند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: وزارت اقتصاد و امور دارایی متولی اقتصاد کشور است اما در این سال ها در تحرک دادن اقتصاد کشور هیچ نقشی نداشته و احساس مسئولیتی در این زمینه ندارد. برای مثال زمانی که اسم وزارت اقتصاد و امور دارایی شنیده می‌شود تنها مالیات به ذهن افراد جامعه خطور می‌کند درصورتی که این وزارتخانه باید برای افزایش ثروت کشور تلاش کند.

به اعتقاد شرفی، اگر تا به امروز دولتها حیاتشان به نفت وابسته بوده است، مقصر آن وزارت اقتصاد و امور دارایی است. زیرا از اقتصاد کشور صیانت نکرده و مسئولیت نپذیرفته است. درواقع این وزارتخانه در زمینه افزایش ثروت کشور گام برنداشته و اگر کارخانه یا واحد تولیدی، تجاری و یا معدنی چراغش خاموش شده، هیچ گونه تعلق خاطر برای ارائه ایده‌ای جهت بازگشت آنها به چرخه تولید، نداشته است؛ اما در نقطه مقابل زمانی که این واحدها کسب و کارشان رونق می‌گیرد تمام تلاشش را برای ارتزاق بیشتر از آنها به کار می بندد.

وزارت اقتصاد، احساس مسئولیت در قبال کشور داشته باشد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس ادامه داد: اگر قرار است اقتصاد حرکت کند، اساسی ترین اقدام این است که وزارت اقتصاد و امور دارایی احساس مسئولیت کند. زیرا صاحب اقتصاد بوده و دارایی کشور از نیروی انسانی تا منابع معدنی و سوخت‌های فسیلی و … همه در اختیار آنهاست. در صورتی که هیچ گاه وزارت اقتصاد و دارایی از سوی دولت مواخذه نمی‌شود که تا چه اندازه توانسته اقتصاد کشور را سرپا نگاه دارد. یا اینکه آیا توانسته ثروت کشور را افزایش دهد و ایران را از وابستگی به اقتصاد تک محصولی دور کند؟

وی ادامه داد: از زمان پیدایش نفت، ایران گرفتار اقتصاد تک محصولی گردید و این روند باعث شد تا تلاشی برای کم شدن وابستگی از نفت و وارد شدن دیگر محصولات به اقتصاد کشور انجام نشود. چراکه با کم شدن میزان درآمدهای نفتی وزارت اقتصاد به سمت افزایش مالیات رفته و عموم جامعه در این میان آسیب می بینند.

تعامل میان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی

شرفی در ادامه سخنانش نگاهی بر شرایط به وجود آمده در کشور و کم شدن منابع انرژی همچون آب داشت و افزود: وزارت نیرو وظیفه صیانت از منابع آبی کشور را دارد و این درحالی است که اکنون سفره های زیرزمینی آب ایران خالی شده اند و دلیل آن عدم مدیریت آب است. در این میان وزارت جهاد کشاورزی نیز به دنبال افزایش میزان کِشت و کار بوده و از افزایش هکتارهای خود خبر می‌دهد. در صورتی که وزارت نیرو در برخی موارد برای صیانت از منابع آبی کشور باید در مقابل این دست از افزایش فعالیت‌های وزارت جهاد و کشاورزی بایستد و از تولید محصولاتی که با آب بسیار فراوان نیاز دارد جلوگیری کند. چراکه ساختار ایران در مقایسه با دیگر کشورها حتی آسیای میانه خشک است. در ایران باید حوزه های کِشت به شکل دیمی افزایش پیدا کند و تاکستان ها بیشتر شوند.

به گفته رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس، زمانیکه دولتمردان پاسخگوی اقدامات خود باشند و به درستی به وظایف خود عمل کنند، آن زمان است که شایسته سالاری حاکم می‌شود.

هم افزایی اعضای هیئت دولت

شرفی ادامه داد: تمام وزارتخانه ها و اعضای هیئت دولت باید هم افزایی و همکاری بیشتری باهم داشته باشند و همچون یک زنجیره بهم وصل شوند تا بتوانند اقتصاد کشور را در مسیری درست قرار دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان فارس ادامه داد: همه مشکلات و سرنوشت مردم از دریچه اقتصاد عبور می‌کند و تا زمانی که پایه‌های اقتصادی اصلاح نشوند اتفاقی نخواهد افتاد. برای مثال می بینیم که ما از همه بازارهای عربی اخراج شده ایم و سازمان توسعه و تجارت در حوره تجارت و حضور مستمر ایران در بازارهای منطقه اقدامی صورت نداده است. فرستادن افراد متخصص برای رایزنی در امور بازرگانی یکی از اقداماتی است که می‌تواند از سوی این سازمان انجام شود.

شرفی تصریح کرد: اگر قرار است شرایط بهبود پیدا کند، هیئت دولت باید با یکدیگر متحد شوند و اصلا جزیره‌ای فکر نکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید