اخبار

چه کسی گفته با رفع تحریم ها مشکل اقتصاد حل می شود/ وضع صنایع کوچک در پساتحریم چه می شود

رئیس اتاق ایران و ایتالیا معتقد است: به دلیل اختصاص سهم 80 درصدی تولید از صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، سهم این بخش‌ها در دوران پساتحریم نیز زیاد خواهد بود، اما با تغییر یکباره بخش صنعت در این زمان مخالفم.

احمد پورفلاح در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در پاسخ به اینکه سهم صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی چه میزان است و اینکه این صنایع تا چه اندازه می‌توانند به رشد صنعت در نیمه دوم امسال کمک کنند افزود: شهرک‌های صنعتی بیش از 80 درصد واحدهای تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین سهم در اشتغال در بخش صنعت را دارا هستند، از این تاثیر زیادی در این بخش خواهند داشت.

وی افزود: از طرفی دیگر تنوع و گستردگی این صنایع بسیار زیاد است و تقریبا از صنایع کوچک و متوسط نیز در این شهرک‌ها حضور دارند که گاه صنایع بزرگ و سنگین هم در شهرک‌های صنعتی دیده می‌شود.

به گفته عضو اتاق ایران، به طور طبیعی در شرایط پس از تحریم برای این صنایع که بیشترین صدمه را دیدند، وضعیت بهبود خواهد یافت.

وی تصریح کرد: این صنایع به دو دلیل در زمان تحریم‌ها صدمه دیده‌اند، یکی به دلیل وابستگی و عدم ارتباط که نتوانستند برای بازسازی خود دراین مدت کمکی دریافت کنند و با بحران‌های نقدینگی رو به رو شدند و دیگری وابستگی برخی صنایع همچون صنایع نساجی، کفش و حتی صنایع فولاد که گرچه در قالب شهرک‌های صنعتی مستقر بودند، به اروپا بود که در نهایت بیشترین لطمه هم به آن‌ها وارد شد.

به گفته پورفلاح، ما هم به دنبال این هستیم که در شرایط پساتحریم، بیشتر به داد این صنایع که بیشترین خوابیدگی را دارند،‌ رسیده شود. درحال حاضر از 80 هزار واحد صنعتی مستقر در این شهرک‌ها حدود 20هزار واحد که حداقل25درصد از این واحدها را به خود اختصاص می‌دهند از کار افتاده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا تصریح کرد: البته پس از توافق صورت گرفته و تا همین حالا که هنوز امضایی منعقد و کمک جدی و مستقیمی صورت نگرفته است، حدود 120واحد به خط تولید بازگشته و فعال شده‌اند.

او گفت: اما در نیمه اول امسال حدود 330 واحد متوقف شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه توافق صورت گرفته و دوران پساتحریم تا چه اندازه رشد صنعت را به همراه خواهد داشت،‌ اظهار کرد: در این باره که تیم سیاسی دولت حرکت ارزشمندی انجام داد، بحثی وجود ندارد و بر اینکه این تحریم‌ها به ناوگان ایران آسیب زد، مشکلی نیست. اما در این که با کناررفتن تحریم‌ها صد در صد مشکلات برطرف می‌شود مخالف هستم.

عضو اتاق ایران افزود: چرا که بسیاری از واحدهای تولیدی در کشور پیش از این سال‌ها و حتی از هشت سال گذشته مشکلاتی داشتند و دولت نیز مدام به دنبال طرح حمایت از تولید، بسته حمایت از تولید و غیره بوده است.

پورفلاح تصریح کرد: اتفاقاتی که در مورد یارانه‌ها افتاد هیچ ارتباطی به توافق نداشت و این میزان مدام درحال افزایش بود و درعمل هیچ اتفاقی رخ نداد و حتی به باز تولید واحدهای تولیدی نیانجامید.

وی گفت: در بسیاری از محافل به عنوان نماینده بخش خصوصی دردولت گفته‎ام که رفع کامل تحریم‌ها که حدود دوسال به طول می‌انجامد بیش از 35 درصد مشکلات بخش مولد در کشور را برطرف نمی‌کند، البته باید به این نکته هم پرداخته شود.

او اظهار کرد: در شاخص‎های دیگر در این تجارت جهانی در چه پارامترهایی عقب هستیم، هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و بسیاری ا‌ز آن‌ها مسایل داخلی کشور است. اینکه تشریفات راه‌اندازی، وام‌گیری، تسویه و… یک بنگاه بسیار طولانی خواهد بود.

وی افزود: مشکلات داخلی کشور، ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و اینکه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در رتبه ششم از هفتم که بدترین وضعیت است، قرار دارد. بنابراین باید برای 70 درصد باقیمانده بعد از تحریم‌ها که کماکان روند طبیعی تولید را آزار می‌دهد، دادرسی شود تا از چشم انداز 1404 عقب نمانیم که عملا تنها 10سال مانده است و در این مدت فاصله ایران با کشورهای عضو افزایش یافته است، در حالی که قرار بود دراین مدت ایران کشور اول منطقه باشد.

پورفلاح ادامه داد: از این رو باید طرح‌های دیگری جایگزین شود چرا که با از دست دادن فرصت‌ها 10 سال آینده هم حرکت رو به جلویی نخواهیم داشت و دولت نیز باید از سقوط رو به جلو به نحو شایسته جلوگیری کرد، اما باید سرعت حرکت معقول‌تر باشد و به نظر می‌رسد دست دولت سنگین بوده است، اما اکنون که به تدریج این اتفاق رخ داده است، به تدریج باید تاثیر خود را در تمام حوزه‌ها گذارد.

وی در پاسخ به اینکه درصورت وجود سرمایه‌گذار خارجی تا چه اندازه به فعال شدن صنایع کوچک کمک می‌کند، اظهار کرد: مسلما بسیار کمک کننده است، در حال حاضر هیئت‌هایی که همه یکی پس از دیگری به ایران آمده‌اند، هر یک سهمی از اقتصاددارند، بدون تردید وقتی مشاهده کنند که سرمایه ‌گذار داخلی از جمله معدن‌کار، کشاورز، صنعت‌کار و خدمات در ایران سودآوری دارد و از کار خود راضی است،‌ مسلما به حضور در ایران جذب می‌شوند و صد در صد اگر بتوان رونقی به کسب و کار داخلی ایجاد کرد. از این رو مسلما کسانی که خیز برداشتند به ایران آیند،‌ نقطه قوت و مشوق در این بازی باشد.

عضو اتاق ایران راه موفقیت ایران در زمان ورود هیئت‌های خارجی و انعقاد قرارداد را اینگونه عنوان کرد: ایتالیا در زمینه ورود به صنایع کوچک بیشترین تجربه را دارد، اغلب تجهیزات و صنایع کوچک ایران با ایتالیا مرتبط است، در این مدت پذیرای هیئت‌های زیادی بودیم و در مقابل نیز هیئت‌های زیادی از سوی ایرن به ایتالیا سفر کرده‌اند.

او افزود: در این زمان ارتباط خوبی میان این دو کشور برقرار شده است، برخی بانک‌های دسته دو و سه آمادگی قرارداد دارند و قصد افزایش ارتباط بانکی با ایران را دارند، اما باید سویفت راه‌اندازی شود تا جابه جایی پول تسهیل شود و آمد شدها سر و سامان داده شود. همچنین از ورود تعداد انبوه‌ هیئت‌ها خودداری شود و ورود هیئت‌ها به ایران تخصصی‌تر شود و در مقابل نیز برای اعزام هیئت‌های ایرانی به ایتالیا نیز همین اتفاق صورت گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید