اخبار

افت دلار و رشد نفت، طلا را بالا نگه‌داشت/ هر اونس 1075 دلار

در پی پیداشدن نشانه‌هایی از افزایش قیمت نفت و تضعیف نسبی دلار، طلا در معاملات قبل از تعطیلات سال نو میلادی، همچنان در سطوح بالا معامله شد.

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، هر اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه با اندکی تغییر نسبت به روز گذشته یکهزار و 75 دلار و 10 سنت معامله شد. البته شب گذشته این فلز گرانبها با تجربه کردن افت 0.6 درصدی، روند صعودی 2 روزه خود را متوقف کرده بود.

قیمت نفت بعد از رسیدن به پایین‌ترین سطح 11 سال اخیر خود به ثبات رسیده است. طلا به طور مثبتی با نفت در ارتباط است چرا که از طلا به عنوان مانعی در برابر تورم ناشی از نفت یاد می‌شود.

پس از تصمیم فدرال‌رزرو برای اولین افزایش نرخ بهره در نزدیک به یک دهه اخیر و سقوط طلا، این فلز زرد مقداری از این افت را جبران کرده است. با این حال و با توجه به اینکه فدرال‌رزرو در نظر دارد سال آینده نرخ بهره را باز هم افزایش دهد چشم‌انداز بازار شمش همچنان نزولی باقی مانده است.

«سوسیته جنرال» در یادداشتی در اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد:‌ «فدرال‌رزرو در نظر دارد با ادامه دادن سیاست پولی سفت‌وسخت در سال 2016 نیز نرخ بهره را افزایش دهد. این کار موجب تقویت دلار و ضربه‌خوردن طلا خواهد شد.  فشارهای تورمی پایین در آمریکا و دیگر نقاط دنیا، با توجه به قیمت‌های پایین انرژی، موجب کم‌شدن علاقه به خرید طلا خواهد شد.»

احساس سرمایه‌گذاران در مورد طلا همچنان نزولی باقی مانده است. دارایی‌ها در صندوق معاملاتی طلا به نزدیکی کمترین سطح 7 ساله خود رسیده است.  بسیاری از کارگزارن پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت طلا در سال آینده به زیر 1000 دلار برسد.

حمایت از طلا در بازارهای فیزیکی نیز در حال کاهش است. در چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای دنیا، ترس از دست دادن اعتماد میان سرمایه گذاران وجود داشته و بسیاری از آنها پیش‌بینی کرده‌اند که تقاضا برای سومین سال متوالی در سال 2016 سقوط خواهد کرد. انتظار می‌رود به دلیل کم بودن نقدینگی در نزدیکی تعطیلات کریسمس، حجم معاملات بسیار کم باشد. بازارهای ژاپن امروز تعطیل هستند.

بعد از اینکه آمار روز گذشته تصویر پیچیده‌ای از اقتصاد آمریکا ارائه داد، دلار در معاملات‌ آسیایی در روز چهارشنبه  تضعیف شد که موجب حمایت جزئی طلا شد. بر اساس آمار منتشر شده میزان فروش مجدد خانه در آمریکا در ماه نوامبر بیشترین افت خود را در پنج سال اخیر تجربه کرد. آمار دیگر روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که در پی مصرف‌کننده قدرتمند و جبران هزینه کسب‌وکار به منظور کاهش مازاد موجودی،  اقتصاد امریکا در سه‌ماهه سوم با یک روند سالم رشد کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید