اخبار

وزیر صنعت خواستار ارتقای کیفیت تولید کشور شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کیفیت در تولید و خدمات حد و مرزی ندارد، خواستار ارتقای کیفیت تولید و خدمات در کشور شد. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در نیم‌قرن اخیر جهان به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرده است و ما نیز برای رسیدن به جایگاه تعالی خود در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باید سرعت بیشتری پیدا کنیم. 

 وی افزود: پیش از انقلاب صنعتی، صنعتگران ایران رتبه اول و دوم در جهان را داشتند اما با شروع انقلاب صنعتی ما عقب ماندیم و نتوانستیم متناسب با پیشرفت‌های روز جهان حرکت کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: احیای جاده ابریشم که اکنون مورد توجه کشورها قرار گرفته به‌دلیل تلاش گذشتگان و تجار ایرانی بوده است که تجارت را از طریق این راه به آفریقا و شرق آسیا بردند. 
نعمت‌زاده با بیان اینکه چه عواملی باعث عقب‌ماندگی ما شد، ادامه داد: صنعتگران و فعالان اقتصادی ایران از دیرباز این قابلیت را داشتند که همواره در مسیر پیشرفت و تعالی گام بردارند. وی اظهار داشت: در اوایل انقلاب، در صنعت نانو ایران رتبه پنجاهم دنیا را داشت در حالی که اکنون به رتبه هفتم جهان دست پیدا کرده‌ایم. این نشان می‌دهد که می‌توانیم در علوم سیاسی، اخلاق، ادبیات و اقتصاد جایگاه خود را در جهان ارتقا دهیم. نعمت‌زاده افزود: اوایل انقلاب، 25 درصد دانشجویان کشور را بانوان تشکیل می‌دادند اما اکنون این میزان به 60 درصد رسیده است. این آمار قابلیت‌های ما را در عرصه‌های علمی و صنعت به خوبی نشان می‌دهد. 
مدیر طراحی و توسعه پلتفرم ایران‌خودرو اعلام کرد؛
خودکفایی در طراحی پلتفرم تا 3 سال آینده
«جهان صنعت»- ساخت پلتفرم یکی از مراحل اصلی در فرآیند طراحی خودروهاست. این فرآیند امروزه در بسیاری از خودروسازی‌های بزرگ دنیا با به‌کارگیری به روزترین تجهیزات صنعتی انجام می‌شود و در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از نتایج توانایی ساخت پلتفرم برای خودروسازان امکان تنوع‌بخشی به محصولات و تغییر شکل ظاهری خودروها بر اساس سلیقه مشتری است. فرآیند طراحی پلتفرم از لحاظ علمی و فناوری از چنان پیچیدگی برخوردار است که تاکنون همه شرکت‌های خودروسازی موفق به انجام آن نشده‌اند. در این شرایط طراحان بزرگ پلتفرم در دنیا نه‌تنها از این پلتفرم‌ها برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند بلکه پلتفرم‌های طراحی‌شده را برای استفاده سایر خودروسازان نیز
به فروش می‌رسانند. 
اهمیت پلتفرم در فرآیند ساخت خودرو به حدی است که خودروسازان بزرگ دنیا به واسطه پلتفرم‌هایشان شناخته می‌شوند. در کشور ما نیز اگرچه مراحل تحقیقاتی برای طراحی پلتفرم به علت تحریم‌های بین‌المللی با وقفه مواجه شد اما اکنون شرکت ایران‌خودرو طراحی و توسعه یک پلتفرم جدید را در دستور کار قرار داده است. در همین ارتباط مدیر طراحی و توسعه پلتفرم شرکت ایران‌خودرو در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» با اشاره به اهمیت ساخت پلتفرم گفت: اصولا خودروساز شدن با طراحی پلتفرم تعریف می‌شود و بر همین اساس در بازارهای جهانی خودروسازانی در رقابت برنده می‌شوند که صاحب پلتفرم باشند. 
لزوم طراحی پلتفرم برای تنوع در محصولات
کیوان وزیری گفت: پلتفرم مجموعه‌ای از قطعات و بخش‌های مختلف فنی در خودرو است که در ظاهر ممکن است دیده نشود و قطعاتی مانند موتور، سیستم دینامیک خودرو، گیربکس و شاسی از جمله اجزای تشکیل‌دهنده پلتفرم هستند. وی افزود: یکی از مزایای طراحی پلتفرم برای خودروسازان طراحی بدنه‌های جدید و تنوع بخشیدن به محصولات است و بر همین اساس در صنعت قطعه‌سازی با سرمایه‌گذاری در طراحی پلتفرم برای دستیابی به خودکفایی در طراحی، می‌توان محصولات جدیدی را ارائه داد. 
مدیر طراحی و توسعه پلتفرم شرکت ایران‌خودرو گفت: در میان خودروسازان دنیا سه شرکت ولوو، فولکس‌واگن و پژو از برترین طراحان پلتفرم هستند. وزیری با اشاره به نفوذ پلتفرم‌های این خودروسازان در بازارهای جهانی گفت: کشور چین پلتفرم‌های خودروسازان بزرگ دنیا را گرفت و با بدنه‌های جدید و تزئینات نو این خودروها را وارد بازار ایران و سایر کشور‌ها کرد. وی علت اینکه کشور چین به سمت طراحی پلتفرم نرفت را عدم توانایی و دانش کافی آنها عنوان کرد و گفت: از خرید پلتفرم توسط خودروسازان چینی اشتغالزایی در چین هم بالا رفت. 
تا 3 سال دیگر خودکفا می‌شویم
وزیری با اشاره به اینکه تا سه سال دیگر طراحی پلتفرم جدید ایران‌خودرو به اتمام می‌رسد، گفت: این پلتفرم در مالکیت ایران‌خودرو خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که تحریم‌های اقتصادی چه تاثیری در فرآیند طراحی پلتفرم داشته است، افزود: پلتفرم از جمله تکنولوژی‌های برتر محسوب می‌شود و برای دریافت تکنولوژی‌های برتر ارتباطات اهمیت ویژه‌ای دارد. وی ادامه داد: در این مسیر نیز تحریم‌ها ارتباطات ما را محدود کرد اما در شرایط کنونی امیدواریم بتوانیم این اقدام را انجام دهیم. وزیری با اشاره به مذاکرات انجام شده برای توسعه این طرح گفت: اکنون در مرحله انتخاب شرکای خارجی هستیم و در این زمینه در حال مذاکره با شرکت پژو برای دریافت پلتفرم‌های جدید هستیم تا در کنار خودکفایی در طراحی که پیش‌بینی می‌کنیم تا سه سال دیگر رخ دهد، پلتفرم‌های جدید پژو را هم در اختیار داشته باشیم. 
نباید راه چینی‌ها را در پیش بگیریم
مدیر طراحی و توسعه پلتفرم شرکت ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه برای حضور در میان خودروسازان برتر دنیا چاره‌ای نداریم جز اینکه پلتفرم بسازیم گفت: نباید در زمینه طراحی پلتفرم راه چینی‌ها را در پیش بگیریم و طرح‌های آماده وارد کنیم بلکه باید به خودکفایی در تولید برسیم. وی در پاسخ به این سوال که در طراحی پلتفرم با چه شرکت‌هایی همکاری خواهید کرد گفت: برای طراحی پلتفرم با شرکت خاصی وارد مذاکره نمی‌شویم بلکه طرف حساب ما مشاوران درجه یک اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای هستند. 
وزیری گفت: برای طراحی مدل‌های جدید به فرآیند صنعتی‌سازی نیازمندیم و باتوجه به اینکه برخی قسمت‌های فنی هنوز با تکنولو‍ژی‌های قدیمی فعالیت می‌کنند باید هزینه صنعتی‌سازی را به جان بخریم چراکه برای ورود به بازارهای جهانی باید صاحب پلتفرم باشیم. وی افزود: اگر می‌بینید کشورهایی مانند آلمان صاحب تکنولوژی صنعتی خودرو هستند دلیل آن طراحی پلتفرم توسط خودروسازان این کشورهاست. 
مدیر طراحی و توسعه پلتفرم شرکت ایران‌خودرو ابراز امیدواری کرد که طراحی پلتفرم جدید ایران‌خودرو تا سه سال آینده به اتمام برسد و گفت: این پرو‍ژه را باید در سطح ملی در نظر گرفت و بر همین اساس دولت باید از این فرآیند حمایت کند. وی افزود: معتقدم حمایت دولت فقط به معنای حمایت از خودروسازان نیست بلکه دانشگاه، محققان و سایر بخش‌های صنعتی دست به دست هم بدهند تا این پروژه ملی به سرانجام برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید