اخبار

وضعیت خودروسازان پس از وام 25 میلیونی

با پایان یافتن مهلت وام خرید خودرو و پیدا شدن تقاضا برای 100 هزار دستگاه خودرو انباری خودروسازان این سوال پیش می آید که خودروسازان کشور روزگار پساوام را چگونه طی می‌کنند و در سال آینده باید برای خروج از رکود کدام استراتژی را در پیش گیرند.

سعید لیلاز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در تحلیل بازار خودرو در دوران پساوام اظهار کرد: سال 95 سال تولید محصولات جدید است و به نظر می‌رسد خودروسازان نیز بخش عظیمی از بدهی‌ انباشته و تاریخی خود را به مردم ادا خواهند کرد.

وی افزود: اینکه بازار خودرو در دوران پساوام چگونه می‌شود، بدین صورت است که این طرح سه نکته را نشان می‌دهد. در این مدت پیش‌بینی یا فرضیه اینکه مردم قدرت خرید ندارند ثابت شد، چرا که به محض ایجاد قدرت خرید مردم به سمت خرید رفتند.

به گفته لیلاز، اینکه کمپین نخریدن خودرو اصالت ندارد، بازهم ثابت شد و اگر به جای خودرو طناب هم فروخته می‌شد بازهم مردم می‌خریدند؛ زیرا مردم هنوز هم به به آینده اقتصاد ایران امیدوارند.

رئیس کمیته اقتصادی حزب کارگزاران تصریح کرد: البته من بارها اعلام کردم که از این کار نگران هستم، چرا که تقاصای عادی مردم هم درمیان حجم زیاد تقاضا وارد شده است.

وی در پاسخ به اینکه سرنوشت خودروسازان پس ازاین طرح چه می‌شود؟ افزود: فرض بسته خروج رکود از دولت میانگین پنج تا هفت ماه است که این بسته باید بتواند مساله اقتصاد ایران را در این مدت برطرف کند.

وی با بیان مثالی در زمینه اعطای وام خودرو گفت: در حال حاضر به چاه آب ریخته می‌شود تا بوسیله آن، بتوان بازهم آب از چاه بیرون کشید حال اگر خود چاه آب نداشته باشد، این طرح بی‌فایده خواهد بود.

لیلاز تاکید کرد: باید بتوان از دی و بهمن برای خروج رکود اقدام کرد تا در اردیبهشت و خرداد نخستین نشانه‌های خروج از رکود دیده شود، چرا که دیگر بیش از این فرصتی باقی نمانده‌است.

این کارشناس با اشاره به آینده بازار در سال آینده گفت: در صورت ادامه عملکرد امسال در سال آینده، ممکن است تولید خودرو رشدی حدود شش درصدی را تجربه کند، چرا که خودروسازی بدون تقاضا نمی‌تواند تولیدی داشته باشد.

او افزود: در حال حاضر توانایی تولید روزانه پنج هزار دستگاه خودرو وجود دارد، اما هنگامی‌که نتوان راجع به سقف بازار صحبت کرد، نباید راجع به کف بازار هم صحبت کرداز این رو باید متوسط تولیدی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد تولید فعلی سالانه 900 هزار دستگاه تقاضای عادی بوده است و از سال آینده این تولید رو به افزایش خواهد بود.

لیلاز با فرض بر این است که وضعیت معیشت مردم بهبود می‌ یابد و ارتقا می‌یابد، اظهار کرد: انتظار مردم از آینده مهمتر از وضع فعلی‌شان در الگوی فعلی تاثیر می‌گذارد. بنابراین این موضوع حائز اهمیت است که بدانیم تصویر مردم از آینده چیست، زیرا مردم امیدوارند که تا آخر امسال هم تحریم‌ها برداشته شود، هم درآمد نفتی افزایش یابد، هم انتخابات صورت گیرد و هم چالش‌های سیاسی کاهش یابد و کشور وارد فاز عادی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید