اخبار

رئیس خانه صمت فارس،در گفت و گو با ایلنا: 🔸 مدیران، نسخه ای برای ترمیم اقتصاد کشور ندارند

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه متاسفانه مدیران اقتصادی نسخه مطلوبی برای ترمیم وضع اقتصادی کشور در دسترس ندارند، گفت: سال هاست که سوء مدیریت دامان اقتصاد کشور را گرفته است و اجازه رشد اقتصادی را نمی‌دهد، کسی هم به فکر ایجاد تحول در مدیریت اقتصادی کشور نیست.
سهراب شرفی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه به رغم اخبارهایی مبنی بر برکناری 90 مدیر در کشور به دلیل عدم شایستگی، اما اتفاق شگرفی در حوزه اقتصاد رخ نداده است، افزود: نداشتن دانش اقتصادی، سوء مدیریت، جزیره‌ای عمل کردن، منفک بودن اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی و … باعث شده تا حوزه اقتصادی کشور حرکت عقب گردی داشته باشد.
رئیس خانه صمت فارس با بیان این ادعا که در حال حاضر از دولت‌هایی مانند افغانستان هم عقب افتاده‌ایم، گفت:  به رغم اینکه بسیاری از کشورهای همسایه ایران درگیرجنگ هستند اما کاهش پیدا نکردن ارزش پولی آن ها از نکاتی است که جای تامل و بررسی دارد.
خارج شدن نیروهای فنی و زبده از کشور
به اعتقاد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس زمین گیری اقتصاد مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد کرده است و این امر سبب فرار سرمایه گذار نیز شده است؛ از سوی دیگر علاوه بر سیل مهاجرت شاهد خارج شدن نیروهای فنی و زبده از کشور هستیم.
وی با اشاره به اینکه دود سوء مدیریت‌های حوزه اقتصاد به چشم مردم می رود، گفت: صدور بخشنامه‌های دست و پاگیر ریشه در نبود دانش

🔸 مسئولان توانایی مدیریت حوزه اقتصادی راندارند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه دولت همواره اعلام می کند که افزایش صادرات نفت دارد که قاعدتا باید بر این اساس بنیه اقتصادی و پولی قوی باشد، ادامه داد:  قوی نبودن پایه پولی و ارزی بیانگر این موضوع است که مسئولان توانایی مدیریت حوزه اقتصادی را ندارند.
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس در ادامه با اشاره به مشکلات حاصل از افزایش نرخ مالیات توسط دولت گفت:  افزایش نرخ مالیات بیانگر این است که دولت نمی تواند از اقتصاد کشور ثروت آفرینی کند و از طریق مالیات ستانی قصد دارد به این هدف برسد که این یک اقدام وحشتناک است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس خاطرنشان کرد: در هیچ زمانی موضوع ثروت آفرینی از مسئولان حوزه اقتصادی مطالبه نمی شود؛ ذهن مسئولان تنها به سمت دریافت مالیات معطوف شده است و این در حالی است که مالیات باید از کارتل های بزرگ و شرکت های بزرگ دریافت شود.
شرفی در ادامه با بیان اینکه مسئولان نباید با دریافت مالیات حوزه اقتصاد را به سمت رنجور شدن بکشانند، افزود: قطعا وزارت امور اقتصادی در این بخش باید بهتر عمل کند.

🔸 بخش های اقتصادی در جهت ثروت آفرینی گام بر نمی دارند

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه بخش های اقتصادی در جهت ثروت آفرینی گام بر نمی دارند، گفت: منشا مشکلات، صعود و سقوط ها به دلیل وضع قوانین نامناسب است. بیشتر نمایندگان مجلس فاقد دانش اقتصادی هستند به این دلیل در هیچ‌کدام از ادوار مجلس اتفاقات مناسبی در حوزه اقتصادی انجام نشده و در جهت وضع قوانینی که به جامعه خسارت می زند هیچ نماینده مجلسی هم مواخذه نمی شود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس افزود: مجلسی که نتواند اقتصاد کشور را مدیریت کند و به صعود برساند خیلی موفق نیست. حدود 60 درصد مشکلات حوزه اقتصادی ناشی ازقانون ناکارآمد، فرسوده و برگرفته از عدم دانش است اما کسی مجلس را مورد خطاب قرار نمی دهد.
رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه قوه مجریه و قوه قضائیه قربانی قوه مقننه هستند، ادامه داد: قانون گذار باید تمام تلاشش را جهت تصویب قانون در حوزه رفاه عمومی و… به کار گیرد که در قوه مقننه این اتفاق نمی‌افتد و بیشتر قوانینی که در مجلس به تصویب نمایندگان می‌رسد با بگیر و ببند همراه است.

شرفی با بیان اینکه برخی از راه یافتگان به مجلس خیلی عملکردی در حوزه مدیریت و اقتصاد کشور ندارند، افزود: صرفا به دلیل داشتن مدرک و… نمی‌توان نماینده مردم بود.
رئیس خانه صمت فارس خاطر نشان کرد: متاسفانه این تلقی در جامعه ایجاد شده که وضع ثروت آفرینی از راه مشروع در کشور دشوار است از همین رو بعضی از افراد به سمت ثروت آفرینی از راه های نامشروع می روند
مدیریت دارد از طرفی هیچ کدام از مدیران هم به دلایل متعددی مانند کم کاری و ….. مواخذه نمی شوند.
شرفی تصریح کرد: کشورهایی مانند سوریه در زمان جنگ در حوزه ارز ثبات دارند؛ افغانستان و طالبان دارای دولت منسجمی نیستند اما همچنان در تلاش برای ثبات ارز وافزایش پول ملی هستند.
رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه پول ملی کشورهایی که در شرایط تحریمی به سر می برند به اندازه ایران کاهش پیدا نمی کند، گفت: تمام این موارد دلایلی دارد که سوء مدیریت از عمده و مهم ترین آن هاست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید