اخبار

ورود شرکت‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی کلید خورد

دیروز سالن اجلاس سران، شاهد برگزاری دومین روز از برگزاری کنفرانس تهران بود. کنفرانسی که در آن زنگنه و معاونانش به همراه همکاران‌شان، میزبان مدیران ارشد صنعتنفت و نمایندگان شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در حوزه‌های نفت و گاز بودند.

به گزارش صمت در نخستین روز این کنفرانس مدل جدید قراردادهای نفتی ایران از سوی تدوین‌کنندگان این قرارداد معرفی شد و در اختیار سرمایه‌گذاران و شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. دیروز همچنین طرح‌های نفتی به سرمایه‌گذاران معرفی شد و بیش از ۵۰۰ شرکت خارجی و داخلی به ارزیابی قراردادها و شرایط جدید ایران برای همکاری در حوزه نفت و گاز پرداختند. 
طرح‌های بالادستی نفتی ازجمله پروژه‌های مهم شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، طرح‌های نفتی خشکی و دریایی و طرح‌های اکتشافی ازجمله طرح‌های معرفی شده در این جلسه بود که قرار است در قالب قراردادهای جدید نفتی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی واگذار شود. پیش از این گفته می‌شد فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز ازجمله طرح‌هایی است که قرار است همزمان با معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود، اما این فاز در فهرست معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی قرار نگرفت. برهمین اساس این فاز در قالب مناقصه به پیمانکاران واگذار خواهد شد.


کلید ورود به بازارهای بین‌المللی 
وزیر نفت معتقد است؛ راه برای حضور همه شرکت‌ها اعم از خارجی و داخلی به صنعت نفت ایران باز است. در همین حال غلامرضا منوچهری، مشاور وزیر نفت معتقد است که با وجود رکوردهای خوب پیمانکاران داخلی در زمینه حفاری‌های پارس جنوبی، آنها باید بتوانند با زبان بین‌المللی کار کنند و این قراردادها کلید ورود به بازارهای بین‌المللی‌اند. وی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌های خارجی براساس استانداردهای خود در ایران کار می‌کنند، این قراردادها فرصت خوبی برای رشد شرکت‌های داخلی است تا بتوانند رفتار بین‌المللی داشته باشند که این مسئله کلید ورود به بازارهای بین‌المللی است. به این ترتیب شرکت‌های ایرانی می‌توانند در جایگاه واقعی خود قرار گرفته و به نوعی بین‌المللی شدن را تمرین کنند. در این میان بانک‌ها و بیمه‌ها باید نقش خود را ایفا کنند تا پروژه‌های بخش نفت رشد پیدا کرده و در یک دهه آینده کار زیادی برای رشد و توسعه صنعت نفت انجام شود. هرچند که منوچهری بر این نکته نیز تاکید دارد که پیمانکاران داخلی در بخش حفاری توانستند رکوردهای خوبی را در پارس جنوبی کسب کنند، اما هنوز با رکوردهای جهانی فاصله دارند. مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه چنانچه شرکت‌های ایرانی از استعداد و ظرفیت مناسبی در بخش بالادستی برخوردار باشند، می‌توانند به‌عنوان شریک در قراردادهای IPC حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی در بخش دریایی رشد کرده‌اند و فعالیت‌هایی مانند لوله‌گذاری، ساخت سکوها و جکت‌ها صددرصد از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شده است. وی با اشاره به اینکه صادرات نفت در زمان جنگ، تولید نفت مناطق نفت‌خیزجنوب و فلات قاره در زمان جنگ و بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی در ایام تحریم متوقف نشد، گفت: همه این قابلیت‌ها با حضور شرکت‌های خارجی دوچندان شده و سبب ارتقای توان شرکت‌های داخلی خواهد شد.


ایجاد ساختار جدید برای پیگیری امور قراردادها
در همین حال، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جمع خبرنگاران خارجی از اعمال ساختار جدید در شرکت ملی نفت ایران و زیر نظر مدیرعامل این شرکت خبر داد که براساس آن همه امور مرتبط با قراردادهای IPC در قالب این ساختار سازمانی پیگیری خواهد شد. رکن‌الدین جوادی گفت: با ایجاد این ساختار همه امور مربوط به مدل جدید قراردادهای صنعت نفت در یک جا متمرکز می‌شود و پس از انجام مراحل مختلف مانند مناقصه، تایید صلاحیت، مذاکرات و امضای قرارداد در نهایت قرارداد به شرکت عامل مرتبط با هر طرح انتقال می‌یابد. 
جوادی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره نحوه همکاری شرکت‌های خارجی با شریک ایرانی اظهار کرد: انتظار داریم سهم طرف ایرانی ۷۰درصد باشد و براساس مفاد قراردادهای IPC شرکت‌های خارجی برای کار در طرح‌ها و پروژه‌های ما باید انتقال فناوری به شریک ایرانی را در دستور کار قرار دهند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سوالی درباره تکلیف توسعه فاز دوم میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران گفت: فاز نخست میدان آزادگان شمالی که توسعه آن بر عهده شرکت «‌CNPC» چین است در آستانه بهره‌برداری قرار دارد و برای انجام فاز دوم نیز این شرکت در اولویت است. وی ادامه داد: اگر با این شرکت به توافق برسیم، همکاری در فاز دوم توسعه آزادگان شمالی نیز ادامه می‌یابد، در غیر این صورت، این طرح توسعه نیز در قالب قراردادهای IPC، سرمایه‌گذار و توسعه‌دهنده می‌پذیرد. به گفته وی، این شرایط در زمینه طرح توسعه فاز دوم میدان یادآوران نیز وجود داشته و احتمال دارد توسعه فاز دوم نیز مانند فاز نخست از سوی شرکت چینی «سینوپک» انجام شود.


پروژه‌هـای معرفــی شـده به سرمایه‌گذاران 
با معرفی مدل جدید قرارداد نفتی (IPC) از سوی مسئولان و کارشناسان امور حقوقی و قراردادی صنعت نفت، طرح‌های بالادستی نفتی ازجمله پروژه‌های مهم شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به سرمایه‌گذاران معرفی شد. فاز دوم توسعه میدان آزادگان جنوبی، فازهای دوم و سوم توسعه میدان گازی کیش، میدان‌های گلشن، فردوسی و چنگوله از جمله طرح‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) هستند که در فهرست معرفی به سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. طرح‌های نفتی خشکی نیز با حضور نمایندگان و افراد کلیدی از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت مناطق مرکزی، شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت اروندان معرفی شدند. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی، میدان نفتی چنگوله و فاز سوم میدان نفتی دارخوین اشاره کرد. همچنین در این جلسه ۲۹میدان نفتی برای معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برگزیده شده است که ۲۱ میدان در بخش خشکی و ۸ میدان در بخش‌های فراساحلی قرار دارد. با معرفی مدل جدید قراردادهای نفت، پروژه‌های بخش خشکی، دریایی و اکتشاف در قالب ۳ نشست به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی شدند؛ میدان‌های هیدروکربنی شامل ۵۲ میدان نفتی و گازی است. بیش از ۲۰ میدان گازی نیز در بخش‌های خشکی و فراساحلی که برخی توسعه‌یافته و برخی توسعه‌نیافته هستند، برای معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی انتخاب شده‌اند که بیشتر این میدان‌های گازی در بخش خشکی واقع شده‌اند. از میدان‌های فراساحلی گازی، تنها ۸ میدان توسعه‌نیافته برای معرفی به سرمایه‌گذاران برگزیده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید