اخبار اقتصادیاخبار صنعت ، معدن ، تجارت

گزارش «خبرجنوب» به بهانه روز صنعت، معدن و تجارت

در حسرت فرصت برای صنعت

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس: بخش اعظم مشکلات صنعتگران در حوزه تقنینی و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه است

دغدغه و نا به سامانی پای توسعه در صنعت را سست کرده است

امروز روز صنعت و معدن است؛ روزی برای ارج‌نهادن به فعالانی که موتور محرکه‌ اقتصاد هستند و با تکیه بر توانمندی‌های خود در این شرایط سخت به آب و آتش می‌زنند تا در تحقق برنامه‌های تولید و توسعه نقش داشته باشند.
هر چند صنعتگران، چراغ راه تولید هستند اما فصل مشترک دغدغه‌های آنها تامین مواد اولیه، نقل و انتقالات ارز و نوسانات نرخ دلار، تورم، محدودیت در قیمت‌گذاری آزاد محصولات تولیدی و مسائل دیگری است که این روزها پای توسعه در صنعت را سست کرده است.

یک سر و هزار سودای فعالیت در مسیر ناهموار عرصه تولید، صنعتگران را به چالش انداخته است

یک سر و هزار سودای فعالیت در مسیر ناهموار عرصه تولید، صنعتگران را به چالش انداخته و دکتر سهراب شرفی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز معتقد است مسیر برای صنعتگران مطلوب نیست و از بخشنامه‌های خلق‌الساعه گرفته تا شتابزدگی در تعریف و تدوین برخی قوانین که برخاسته از عدم دانش اقتصادی است، فضای کسب‌وکار را برای فعالان این عرصه سخت کرده است.

از واحدهای برتر و تحول‌آفرین که در حوزه اشتغال، صادرات و رونق اقتصادی نقش داشته‌اند، تقدیر خواهد شد

شرفی در گفت‌وگو با «خبرجنوب» ضمن تبریک به صنعتگران و معدن‌کاران به مناسبت روز صنعت و معدن با اشاره به اهمیت این مناسبت در دهم تیرماه و تجلیل از صنعتگران برتر که آیین آن، 27 شهریورماه در کلان‌شهر شیراز برگزار خواهد شد، تاکید کرد که از واحدهای برتر و تحول‌آفرین که در حوزه اشتغال، صادرات و رونق اقتصادی نقش داشته‌اند، تقدیر خواهد شد.
به گفته او، بر اساس شاخص‌ها و فاکتورهای متعدد، فعالان و صنعتگران برتر این بخش، انتخاب و در حضور مسئولان تراز اول کشور و استان از آنها تجلیل می‌شود.

تقدیر از واحد های برتر در قالب کاهش مالیات‌ها، بیمه و کاهش سود بانکی تسهیلات ارائه‌شده تعریف شود

البته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس بر این باور است که هر چند از صنعتگران برتر در این آیین تجلیل می‌شود اما نیاز است تقدیر از چنین کسانی در قالب کاهش مالیات‌ها، بیمه و کاهش سود بانکی تسهیلات ارائه‌شده تعریف شود.
از دیدگاه شرفی، دولت باید درصدی از مالیات صنعتگرانی را که صادرات آنها سالانه افزایش می‌یابد، کاهش داده و چند درصد از سهم 23 درصدی کارفرما را نیز به تامین اجتماعی پرداخت کند. کاهش بهره بانکی تسهیلات و برخی مشوق‌های دیگر برای صادرکنندگان نیز فاکتورهای دیگری است که به اعتقاد این مسئول باید برای واحدهای تولیدی لحاظ شود؛ چراکه در این شرایط اقتصادی هر کس بتواند چراغ یک واحد تولیدی را روشن نگاه دارد و چند نفر را از بیکاری و ناهنجاری نجات دهد، به منزله عبادت است.

تقدیر از فعالان اقتصادی نیز یک عبادت محسوب می‌شود

شرفی با تاکید بر اینکه بر همین اساس، تقدیر از فعالان اقتصادی نیز یک عبادت محسوب می‌شود، به اهمیت احیای واحدهای راکد و نیمه‌تعطیل حوزه صنعت اشاره کرد و توضیح داد که اگرچه اهتمام به راه‌اندازی چنین واحدهایی وجود دارد اما قوانین سخت، دست و بال خیلی‌ها را بسته و تسهیلات نیز با سود بالا به تولیدکنندگان ارائه می‌شود.

خروج کالا تا پروسه تبدیل آن به پول، حداقل هشت ماه زمان می‌برد و چرخه بازار سنگین است

به گفته او، در فضای سخت کسب‌وکار که قیمت مواد اولیه، لحظه‌ای تغییر می‌کند هیچ‌کس جرئت ندارد علی‌رغم وجود منابع بانکی، تسهیلات را با سودهای 20 درصد و 23 درصد  بگیرد. در واقع واحدهایی که راکد و از بازار خارج شده‌اند و مشتریان، آنها را فراموش کرده‌اند و تا بخواهند خودشان را احیا و در بازار اظهار وجود کنند و کالا را به موقع تحویل دهند، یک فرایند زمان‌بر است، بر همین اساس اگر تسهیلاتی می‌گیرند و تبدیل به کالا می‌کنند، خروج کالا تا پروسه تبدیل آن به پول، حداقل هشت ماه زمان می‌برد و چرخه بازار سنگین است.

به قول شرفی، در سراسر دنیا سه ماه طول می‌کشد که خروج کالا به پول تبدیل شود اما این فرایند در ایران زمانبر است و به دلیل طولانی‌بودن برگشت سرمایه، تولیدکنندگان قادر به پرداخت سودهای تسهیلات بانکی نیستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس معتقد است هر چند واحدهای راکد تلاش می‌کنند چراغ خود را به هر زحمتی روشن نگاه دارند اما ممکن است متقابلا چندین واحد تولیدی به دلیل چنین مشکلاتی به کما بروند و راکد یا نیمه‌راکد شوند.

فعالیت در چنین شرایطی توجیه اقتصادی ندارد و هزینه واحدها پوشش داده نمی‌شود

از دیدگاه او در حال حاضر واحدهای تولیدی در فرایند پس از تولید مشکل دارند و مصائبی همچون رفتن به بازار جهانی و نبود سیستم ال‌سی و گشایش اعتبارها باعث شده که این واحدها بعضا با 15 یا 20 درصد ظرفیت کار کنند.
در واقع مشکل اینجاست که به گفته شرفی، فعالیت در چنین شرایطی توجیه اقتصادی ندارد و هزینه واحدها پوشش داده نمی‌شود.

ما از مکانیزم تجارت جهانی فاصله داریم

کمبود منابع مالی، حمل‌ونقل و نبود سیستم گشایش اعتبار، برخی مشکلات پس از تولید است و بنا به تاکید این مسئول، ما از مکانیزم تجارت جهانی فاصله داریم و چنین سازوکاری در کشور حاکم نیست. البته به قول او حل مشکلات پس از تولید نیز در دستان ما نیست و گره آن به دست کشورهای دیگر باز می‌شود که با قلدری، صنعتگران و فعالان اقتصادی ایران را در منگنه گذاشته‌اند.

سیستم قانونی و صدور بخشنامه‌ها نیز در مسیر خنثی‌کردن تحریم‌ها نیست

هر چند به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس، سیستم قانونی و صدور بخشنامه‌ها نیز در مسیر خنثی‌کردن تحریم‌ها نیست و گاهی تحریم داخلی، سخت‌تر از تحریم‌های خارجی است اما در عین حال نه تنها استان فارس که کل کشور دچار چنین مشکلاتی است و دلیل اصلی آن نیز عدم برون‌رفت کالا و نبود زیرساخت‌های کافی در حوزه صادرات است.

در بخش معدنی، هزینه‌های حمل‌ونقل، بیشتر از کالاست و طبیعی است که توجیه اقتصادی ندارد

به باور شرفی، هر چند در صورت فراهم‌بودن زیرساخت‌ها، تولیدکننده عاشق تولید، سود و درآمد است اما زیرساخت‌ها معیوب است، چنانچه در بخش معدنی، هزینه‌های حمل‌ونقل، بیشتر از کالاست و طبیعی است که توجیه اقتصادی ندارد. این مسئول به این نکته نیز اشاره کرد که سازمان‌ها در استان‌ها، کمتر در این داستان مقصر هستند و بخش اعظم مشکلات در حوزه تقنینی و صدور بخشنامه‌هایی است که از مرکز صادر می‌شود. به گواه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس چنین مسائلی دست فعالان اقتصادی و مدیران را بسته و دلیل آن عدم آشنایی با اقتصاد جهانی است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید