اخبار

تثبیت رتبه ایران در جدول توسعه انسانی/ ایران در رده 11 ثبت اختراعات جهان

دفتر توسعه انسانی سازمان ملل متحد (HDRO)، گزارش جدید توسعه انسانی در سال 2015 را منتشر کرد که در آن ایران با کسب 0.766 در این شاخص و با قرارگیری در رتبه 69 جهان، به‌عنوان یکی از کشورهای دارای توسعه انسانی بالا معرفی شد.

 گزارش توسعه انسانی 2015، جدیدترین گزارش از سلسله گزارش‌هایی است که از سال 1990 میلادی تاکنون، هرسال ازسوی برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) و دفتر توسعه انسانی سازمان ملل (HDRO) منتشر می‌شود؛ جدیدترین نسخه گزارش توسعه انسانی، به تازگی تحت عنوان «کار برای توسعه انسانی» منتشر شده است.

این گزارش در پنج بخش شامل: کار و توسعه انسانی، توسعه انسانی و کار (پیشرفت‌ها و چالش‌ها)، تغییر دنیای کار، حرکت به سمت پایداری کاری و بهبود توسعه انسانی مشاغل سخت، تهیه شده است. 

در این گزارش، کشورهای جهان از نظر توسعه انسانی در چهار رده بسیار بالا، بالا، متوسط و پایین رده‌بندی شده‌اند که نروژ در رتبه نخست 50 کشور بسیار توسعه یافته جهان قرار گرفته و پس از این کشور، استرالیا، سوئیس، دانمارک و هلند در رده‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، رتبه 50 به‌بعد، شامل کشورهایی می‌شود که از نظر توسعه انسانی در سطح بالایی قرار دارند که در این رده، کشورهای بلاروس، روسیه، عمان، رومانی و اروگوئه، با قرارگیری در رتبه‌های 50 تا 55، جزو این کشورها هستند. ایران نیز با کسب امتیاز 0.766 و با تغییر جزئی نسبت به امتیاز 0.764 سال گذشته خود و قرارگیری در رتبه 69 جهان، بالاتر از کشورهایی چون ترکیه (72)، مکزیک (74)، برزیل (75) و چین (90) ایستاده و جزو کشورهای دارای سطح بالای توسعه انسانی محسوب می‌شود. ایران در رده‌بندی پیشین نیز در همان رتبه 69 قرار داشته است.

کشورهای غنا، لائو، بنگلادش، کامبوج و سائوتومه‌ و ‌پرینسیپ، با قرارگیری در رتبه‌های پایین یعنی 140 تا 143، در قسمت کشورهای متوسط ازنظر توسعه‌یافتگی انسانی قرار دارند؛ در این رده‌بندی کشورهای بروندی، چاد، اریتره، آفریقای مرکزی و نیجر، ازنظر توسعه انسانی بدترین وضعیت را داشته و با قرارگیری در رده‌های 184 تا 188، در قعر رده‌بندی توسعه انسانی در جهان قرار دارند. ازنظر توسعه انسانی، کشورهای آفریقایی بدترین وضعیت را داشته‌اند.

بنا بر این گزارش، همچنین کشورهای جهان ازنظر نوآوری‌های خلاقانه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که در زمینه تعداد کل دریافت حق ثبت ایده و اختراعات، ژاپن با بیش از 300 هزار مورد حق ثبت ایده‌های نو در صدر قرار دارد. پس از این کشور، آمریکا با بیش از 200 هزار مورد و چین با ثبت بیش از 150 هزار مورد ثبت ایده در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. ایران نیز پس از هند و بالاتر از سنگاپور، در رده 11 این جدول قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید