اخبار اقتصادی

وزیر اقتصاد: قیمت نفت در بودجه بازنگری می‌شود

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

ررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 دی 1363؛ رسیدگی به جرائم گرانفروشان در صلاحیت دادگاه انقلاب است

سیدضیاء‌ میرعماد، دادستان عمومی تهران گفت: ماده واحده مصوب 11 اردیبهشت‌ماه 1362 مجلس شورای اسلامی رسیدگی به جرائم افراد گران‌فروش را در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب دانسته است، که دادسراها و دادگاه‌های انقلاب به این جرائم رسیدگی می‌کنند و باز براساس مصوبه شورای انقلاب، دادگاه و دادسرای انقلاب طبق موازین شرعی حکم صادر می کنند و وقتی گرانفروشی دستگیر می شود، اگر حاکم شرع تشخیص بدهد که به عنوان تعزیر باید این فرد گرانفروش و تروریست اقتصادی به جامعه معرفی شود، حکم صادر می کند که این فرد به عنوان یک تروریست اقتصادی به جامعه هم معرفی شود.

27 دی 1383؛ ثروتمندان 5 برابر فقرا یارانه می‌گیرند

مدیرکل دفتر امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در حال حاضر سهم ثروتمندترین افراد جامعه از یارانه‌ها هر ماه 200 هزار تومان است؛ درحالیکه این رقم برای افراد فقیر به 38 هزار تومان می‌رسد.

مجید یارمند افزود: مهم‌ترین هدف موافقان طرح نقدی کردن یارانه‌ها این است که ثروتمندان 5 برابر فقرا در ماه یارانه‌ دریافت نکنند.

یارمند درباره نقدی کردن یارانه‌ها گفت: ما نباید مردم را به این امر عادت دهیم که به آنها پول نقد تعلق می‌گیرد، معمولا پول اضافه را باید صرف دو کار به‌ویژه آموزش و بهداشت کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی سازمان مدیریت با اشاره به اینکه افرادی که پرداخت نقدی یارانه‌ها را مطرح می‌کنند، هدف آنها چیز دیگری است، گفت: این افراد معتقدند که روند فعلی خیلی ناعادلانه است، زیرا ثروتمندترین افراد 200 هزار تومان در ماه یارانه دریافت می‌کنند و این در حالی است که افراد فقیر 38 هزار تومان، یعنی خانوار ثروتمند 5 برابر یک خانوار فقیر یارانه دریافت می‌کند، بنابراین کسانی که موافق اجرای این طرح هستند، معتقدند که دیگر این 5 برابر به افراد ثروتمند تعلق نگیرد.

واردات بنزین در مقابل صادرات نفت خام

براساس لایحه بودجه به شرکت ملی نفت ایران اجازه داده شده است در مقابل صادرات نفت خام و معاوضه آن نسبت به واردات بنزین اقدام کند.

همچنین مبلغ 1364 میلیارد و 300 میلیون تومان نیز از ردیف برآورد اعتبارات متفرقه سال 1384 به عنوان یارانه بنزین وارداتی تعیین شده است.

27 دی 1393؛ وزیر اقتصاد: قیمت نفت در بودجه بازنگری می شود

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با مراجع عظام تقلید شرایط فعلی اقتصاد ایران را تشریح کرد.

طیب نیا تاکید کرد: اکنون در شرایط خطیری هستیم و قیمت نفت از 105 دلار به 40 دلار کاهش یافته و برای حل این مشکل نیازمند اراده جدی و هماهنگی هستیم.

جنگی که امروز شروع شده از جنگ تحمیلی بدتر است، امروز نیازمند وحدت و همدلی هستیم و اختلاف قوا خواست دشمن است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بودجه امسال بر مبنای قیمت 72 دلاری هر بشکه نفت به مجلس ارسال شده است؛ اما با در نظر گرفتن شرایط جدید در نظر داریم آن را به 40 دلار تغییر داده و بازتنظیم کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید