اخبار

آبگیری دریاچه‌ بختگان پس از ۱۰ سال/ خشکی دریاچه‌های کافتر و پریشان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به آبگیری دریاچه‌های استان فارس گفت: دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشور به دلیل بارش‌های مناسب پس از ۱۰ سال آب‌دار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حمزه ولوی امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در مورد آخرین وضعیت تالاب‌های استان فارس اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر استان، وضعیت برخی از تالاب‌های استان که وارد دهمین سال خشکسالی شده بودند بهبود پیدا کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: در حال حاضر حدود30 الی 35 درصد دریاچه بختگان که یکی از مهم‌ترین دریاچه های استان به شمار می‌رود آبگیری شده که این میزان با توجه به خشکسالی‌های مداوم سال‌های گذشته بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه وضعیت دریاچه طشک نیز بسیار خوب است و حدود 70 درصد آبگیری شده تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته ورود این میزان آب به  دریاچه امیدوارکننده است.

ولوی افزود: هم‌اکنون برخی از دریاچه‌های دیگر استان مانند هیرم در لارستان و هفت برم درشیراز وبرمشور درممسنی به دلیل بارشهای خوبی که داشته‌ایم وضعیت مناسبی دارند و انتظار می رود که این دریاچه‌ها همچنان آب‌دار باقی بمانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس همچنین در مورد وضعیت دریاچه مهارلو گفت:این دریاچه د چند سال اخیر به دلیل وارد شدن فاضلاب شیراز همواره آب‌دار بوده اما در برخی از فصول سال به ویژه در تابستان فقط لکه‌ای از آب در آن وجود داشته است.

وی با بیان اینکه امسال به‌دلیل بارش‌های مناسب دراستان این دریاچه هم‌اکنون به حدود 70 درصد  آبگیری شده است گفت: با وجود اینکه طی چند مدت اخیر بارش‌های خوبی را در سطح استان اتفاق افتاده همچنان دو دریاچه کافتر وپریشان همچنان خشک است.

ولوی گفت: به‌هرحال اکنون که بختگان و سایر دریاچه‌های استان فارس در حال آبگیری هستند باید نسبت به مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی مراقبت جدی صورت گیرد تا حقابه‌ای که می‌تواند احیاء کننده دریاچه‌های فارس باشد، به مصارف دیگر نرسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌های آبیاری نوین، کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ،مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجازو استفاده از محصولات با نیاز آبی کمتر از جمله ضرورت های احیاء تالاب‌ها دراستان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید