اخبار

تب همکاری‌های نفتی ایران و چین بالا گرفت

همزمان با درخواست بزرگ‌ترین پالایشگاه چین برای خرید نفت از ایران، پیش‌بینی خرید چین از نفت ایران 50 درصد بیشتر شده است که این مساله نشان از رشد همکاری ایران با چین در حوزه نفت دارد.

 به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که ایران در حال فراهم کردن شرایط برای پساتحریم است، بزرگترین پالایشگاه چین مشتری نفت ایران شده است. در عین حال، پیش‌بینی برخی رسانه‌ها از خرید نفتی چین از ایران بیشتر شده و افق سال آینده میلادی نشان از دو برابر شدن این همکاری دارد. 

این دو مساله در کنار هم نشان از بازگشت چین به همکاری‌های جدی‌تر با ایران حتی در شرایط پساتحریم دارد. چین که پیش از این کمی از همکاری‌های نفتی خود با ایران را کاسته بود، به نظر می‌رسد که خود را برای پساتحریم ایران آماده می‌کند.

در این میان، آن‌طور که ایرنا گزارش داده است، برخی رسانه‌های چین معتقدند که اجرایی شدن برجام،‌ شرایطی را برای بازگشت برخی شرکای نفتی ایران فراهم می‌کند که شاید بتوان چین را نیز در جرگه همین شرکا دانست.

این گزارش‌ها در شرایطی است که با وجود همراه بودن همیشه چین با ایران حتی در شرایط تحریم، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران بارها اعلام کرده بود که با چینی‌ها عقد اخوت نبسته است. یک روی صحبت زنگنه به پروژه‌هایی بود که از سوی چینی‌ها آغاز و نیمه‌تمام مانده بود. 

مساله بازگشت چین در شرایطی است که بزرگترین پالایشگاه چین مشتری نفت ایران شده است. آن‌طو رکه مهر به نقل از پایگاه خبری «بیزینس دی» گزارش داده است، همزمان با احتمال لغو تحریم‌های نفتی ایران، شرکت ملی نفت ایران آماده افزایش فروش نفت به بزرگترین پالایشگاه چین در سال 2016 میلادی می‌شود.

در همین حال، قرار است دو شرکت چینی «سینوپک» که به عنون بزرگترین پالایشگاه آسیا محسوب می شود و شرکت «ژوهای ژنرونگ» واردات نفت خود را از ایران در اولیل سال ۲۰۱۶ میلادی به ۵۰۵ هزار بشکه در روز افزایش دهند، این در حالی است که تقریبا نیمی از کل صادرات فعلی نفت ایران در سال جاری میلادی به این دو شرکت چینی صورت گرفته است.

همچنین صادرات نفت ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی به چین ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشته است. با این حال، برخی گمانه‌زنی‌ها نشان از آن دارد که تمایل چین به نفت ایران روز به روز بیشتر می‌شود و از این منظر می‌توان امید به بهبود روابط دو کشور در شرایط پساتحریم داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تیکت جدید